Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanWasa
Jag har lossat muttern som sitter på insidan av bagageluckan på vänster sidan, samt den på höger sidan. Även de fem skruvarna som sitter på undersidan av stötfångaren...men måste jag även lossa dessa bultar?

Är stötfångaren (plasten) fastskruvad i själva balken?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
Enklast är om det går lossa långa bulten som sitter rakt upp på varje sida sen dra ut hela paketet och börja klä av plasten. På V70 vet jag iallafall att plasten sitter med ett gäng torx
Användarvisningsbild
av loci
Nexus skrev:Enklast är om det går lossa långa bulten som sitter rakt upp på varje sida sen dra ut hela paketet och börja klä av plasten. På V70 vet jag iallafall att plasten sitter med ett gäng torx
Är samma på 850,måste ta bort hela paketet för att komma ut skruvarna som sitter på insidan.
Så det enklaste är precis att lossa de långa bultarna, sitter en på varje sida .
av StefanWasa
Tack för svar!

Ja ok det var ju synd, dem bultarna som går rätt upp är ju runddragna och jag provade med sån papegojtång men får inget fäste...

Jaja, då vet jag vad jag måste fixa iaf :)
Användarvisningsbild
av taxi
Papegojtång?
Om du kan, svetsa på nåt på bultarna, det är ju faktiskt gott om plats för en gångs skull. Eller be en verkstad göra det åt dig.
Mina släppte med en knall, konstigt nog, för de var rätt rostiga. Sen köpte jag nya på swedol, vågade inte använda dem igen.
Användarvisningsbild
av taxi
Har du förresten använt något annat än en sex-kantig hylsa? Gör aldrig det på en bil. Ringnycklar och tolv-kantshylsor är djävulens påfund!
av StefanWasa
Ja tyvärr så är hon avställd och stötfångaren är ju loss på dem andra fästpunkterna, så vill gärna slippa åka till verkstad för att få nya muttrar fastsvetsade. Men funkar inget annat har jag ju inget annat val.

Bultarna var runddragna redan innan jag började.

Hoppas jag kan lösa det med värme och knacka med hammare/slägga. Man kommer ju inte åt att spraya rostlösning på gängorna på dessa bultar, endast huvudet på bulten.

Papegojtång
Bild
av StefanWasa
Ja jag provade att slå upp/fast hylsan idag, storlek 14 och det fanns faktiskt spår kvar på bulten.

Drog naturligtvis av bulten men det gjorde ju inget, fick bort stötfångaren och nya fästen och bultar är beställda.
av StefanWasa
Nexus skrev:trevligt det löste sig sen har du bara och justera in de nya konsollerna :wink:
Hehe, ja det kunde jag ju räkna ut att det är långt ifrån klart detta jobb :)

Gör man det via dem långa bultarna?

Dem nya fästena drar jag bara fast i balkarna eller ska jag justera där också?

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]