Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V70 -99/00

Hej alla glada hjälpare.

Jag har hamnat i en ytterst prekär situation: Luckan över tanklocket vill inte öppna sig!!
När jag drar i "Öppna tanklucken"-knappern i dörren hör jag hur det klickar (drar) i ett relä någonstans,
men magneten som ska dras tillbaka så luckan fjädrar upp reagerar inte. Det innebär, som var och en
förstår, att jag riskerar att köra bensinslut . Eftersom jag inte vill att det ska hända ropar jag på HJÄLP här!

/ Hans-Örjan
har jag med hört frågan är var den sitter. boken ligger just nu i bilen borde ju stå vart nöd öppnaren sitter i den.

lite ot men kan inte låta bli och berätta det som hände mig när jag nyss köpt min s70
skulle tanka vid macken i byn visste inte om att öppnaren satt i dörren såg den inte heller
folk stod bakom o var skit lack på mig fick ringa kompisen jag köpt den av å fråga vart då utskrattad :oops:

Med vänlig hälsning hasse
Var också lite "orolig" för att detta kunde ske, så jag har tittat innan, hur det fungerar på min S70

På den så lossar jag 1 clips i ovan kant på bagageklädseln och sedan bara enkel vika ut klädseln, så att handen kommer in
Sedan är det bara att dra i fjädern som ligger lite inkapslad och vips öppnar sig luckan
:D TACK, ALLA!!! :D

Stort och varmt tack till er alla som tagit er tid att delge mig, och andra, era tips.
Såklart finns alltid amerikansk övertalning - dvs brutalt våld - att tillgå, men det bär
mig emot att tillgripa den lösningen innan andra förslag provats.

Förhoppningsvis kommer jag att ta lite tid och utforska om och hur jag lyckas....
Jag återkommer med rapport!

/ Hans-Örjan
Sådär ja. Då var det kirrat.

Jag plockade bort klädseln på insidan, och lirkade bort en ljudabsorberande platta i en plåtöppning,
Innan för plåten kunde jag känna skärmen, och följa den upp till tankröret, Hmm... där känner jag
motorn.... Spanade noggrannare. Aha, där ser jag ju skruven till motorn. Fram med torx25-mejsel.
Va' f-n..... Den lossnar ju inte! Lirk lirk.. men inte lossnar den.

Paus. Kaffe. Internet. In på Bildelsbasen.se. Sök på tanklucka. Aha! Klick på "centrallåsmotor tanklucka" Bild!!
Jaha ja.. den sitter med ytterligare två skruvar. Som sitter från utsidan - under luckan. Tack för den.

Läser tråden här, och fastnar för "riktat våld mot plastbiten". Tillbaka till Bildelsbasen. Bild på tanklucka.

Jaja, man kan crasha den lilla låspluppen, den borde man kunna köpa ny.
Kaffet slut. Pausen slut. Tillbaka ut till bilen.

Men då... det är väl synd att behöva tillgripa amerikansk övertalning... Dags för WD-40. In med pipen under
luckan där jag nu, med bildernas hjälp, förstod att låsningen satt. Pschyyyyttt pshyyyyyyttt....
In i skuffen, Lirka och ruska på motorn. Hmm, kanske nu då.... Ett drag i öppningsknappen i dörren resulterade
i ett litet "gnirk" i motorn. Drar en gång till i knappen. Denna gång hörs bara klicket i reläet. Mera WD-40 från
utsidan. Mera lirk på insidan. Kanske om jag knackar på motorn... Bestämda men försiktiga knackningar på
motorn med skaftet på en skruvmejsel. Mer WD-40. mer knack, mer lirk. Tillbaka till knappen i dörren...

Denna gång lät det inte bara "gnirk", utan mera som "gnnaaiiiirrrk". Men luckan förblev stängd.. Jaja, det verkar
som att det kanske fungerar. Mera WD-40, Mer knack. och mer av båda, flera omgångar. Så tillbaka till dörren,
och öppningskappen... Håller andan... Drar lite lätt... "Klonk"!!! Luckan fjädrar upp!

Nu kom jag åt de två skruvarna som sitter under luckan, och ett ett huj var motorn loss och ute. Mer WD-40,
och lite motion gjorde att den kändes helt ok. För säkerhets skull fäste jag en ståltråd i runt manöverkolven
för att ha en möjlighet till reservöppning innan jag skruvade tillbaka motorn - just in case.... Jag vill ju inte gärna
stå på macken med lång näsa fler gånger.

Bilder från http://www.bildelsbasen.se

Luckans insida:
http://www.bildelsbasen.se/global/image ... h=&height=

Motorn:
http://www.bildelsbasen.se/global/image ... 70&height=

/ Hans-Örjan
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?