Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kofen
Hej lamda lampan lyser på min 850,motorn går helt felfritt lyfter av minuskabeln lampan slocknar kör c:a 15 mil då tänds den igen.Har nyss besiktat bilen inget fel på lamdan,vad kan felet vara? Hoppas på svar hälsningar kofen
av MickeM
Tjena.

Finns massor av anledningar som tänder den lampan.

Du måste få feloderna lästa.

Finns tips på hur du gör det själv, om du söker här.

Micke.
av TobbeViktor
Lambdalampan på 850 är väl ingen indikering för just lambdan?
Är väl en motorelektroniklampa.
Med andra ord så är det ett motorelektronikfel.
Du behöver med andra ord, som skrevs innan, läsa ur felkoder.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det som i folkmun kallas Lambdalampa är vad som med ett riktigare namn benämns miljölampan och som således indikerar att det är problem med nägot som styr motorns utsläpp. Vilken årsmodell har du och vilken motormodell?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Lucif3r
TobbeViktor skrev:Lambdalampan på 850 är väl ingen indikering för just lambdan?
Är väl en motorelektroniklampa.

Heh, nej, knappast... Det är en s.k. "miljölampa", med andra ord börjar den lysa när syre/bränsleblandningen är åt skogen. Orsaken till det kan vara det mesta.

Felkoder följt av gammal hederlig felsökning är vad som gäller.
av *pettson*
Runt 40 koder tänder den..
Bränsleblandning är några..
knacksensorer andra..
Styrelektronik på motorn som inte gör sitt jobb står för några..
Har man automatlåda så står den för några koder..

Kanske därför den inte heter lambdalama? Ett olyckligt val av lambdasymbolen och folks ovilja att titta i bilens handbok har väl döpt om lampan kan jag tro.
Användarvisningsbild
av taxi
En lampa med en lambdasymbol kommer alltid att heta "lambdalampa" i folkmun, precis som att en rund väg alltid kommer att kallas rondell istället för "cirkulationsplats".
Skulle jag använda ordet "miljölampa" inför vanliga dödliga så tror jag inte att de skulle förstå vad jag pratar om, medans "lambdalampa" känns igen av de flesta. Jag tror att betydelsen är enklare att förmedla än benämningen i detta fallet.
Godnatt!
av *pettson*
Eftersom enkelt inte alltid är rätt så får vi förmoda att folk kommer att slösa sina pengar i framtiden med, i brist på att inhämta information.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
kofen skrev:Tack för alla svar.gnestakalle det är en 855 glt-97-a
Jag rekommenderar att du tar ut felkoder. Fram till och med årsmodell 95 kunde man göra det utan felkodsläsare men med din årsmodell måste en sådan användas.

Mvh GK

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]