Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorensen
Hej,

Jag har en V70 årsmodel 2000 (gammal model). Den är 99 % rostfri och generelt i riktigt fint skick. Planen är att jag ska köra den 3 år till. Jag vill gärna rostskydda den inför vinteren, och då det koster nästen lika mycket som bilen är värd att få det gjort professionelt, vill jag göre det själv.

Några som har erfarenheter med det? Är det värd något? och vilka ställen är i så fall mest kritiske?
av *pettson*
Du har alltså råkat ut för en klassiker.
Du vill få det proffessionellt utfört eftersom bilen är i bra skick.
Samtidigt får det inte kosta någonting...
Tyvärr är dom två inte förenliga om man ska få ett proffessionellt utfört jobb med en professionell produkt i det här fallet. Det kräver både kunskap, plats och gott om tid, för att inte tala om just en bra produkt.
Det som blir det automatiska svaret är att bilen trillar inte isär av rost om du kör i den i tre år till. Den blir inte heller värd mer om tre år om den är rostskyddad av proffs.
Alltså.. kör med den som vanligt och låt den åldras.
Användarvisningsbild
av js1
Du skulle kunna lägga på lite tjock rostskyddsmassa på den främre, nedre delen av skärmkanterna bak. Där ser man på en del bilar att rosten kan komma.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, om det är något som kommer rosta så är det just skärmkanterna. Dom är ju väldigt utsatta för sten, salt, och fan vet allt skit som ligger på vägarna.
Om man är riktigt kinkig så kan man göra som så att man lägger på flera lager extra klarlack just på skärmkanterna och en bit in. Det ger stenar och skit mer att "bita i" innan det når plåten... Men problemet(?) är ju att det kostar....
av triumph00
Har nästan alltid rostskyddat mina bilar själv och det är inte svårt - men räkna med att man ser ut som en "gris" efteråt
Hissa upp bilen och se hur det ser ut
Tvätta/Skrapa/borsta - alltså gör rent från löst rostskydd/rost på något vis
Mest brukar rostangrepp komma efter sprutet från däcken efter långsidorna och runt avgasrörets dragning samt i skärmarna
Vill du vara extra noggrann, så tar man även inuti balkarna

Innan du rostskyddar med medel, så undersöks vad för typ som rekommenderas

Kostar inte många 100:a lappar om man gör det själv

Har en gång lämnat in bilen för rostskyddsbehandling - men året senare såg man hur illa arbetet var utfört (i princip bara sprutat på tjock underredsmassa, som senare släppte)
Rengöringen är den viktiga delen av arbetet
av Kena
Håller med Pettson, på 3 år hinner den inte erodera bort och du lär inte få någon ekonomi i att lämna bort jobbet. Njut av billiga mil så länge inte något dyrt haveri inträffar istället.
Användarvisningsbild
av Nexus
Inte så svårt göra själv. Har sprutat botten platta,balkar, alla dörrar huv baklucka mm själv. Kostnad ja några 100 lappar och lite arbete..
Föräldrarna hade de inne sina bilar hos proffs och de spruta ner kardanaxel,drivaxlar mm så hela nya bilen vibbrerade fram. De bara sprutade på allt rakt av utan eftertanke.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]