Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlAdam
Nu har min nyckel börjat snurra, förut fjädrade den inte tillbaka.

Jag har två val

1. Testa ta bort startkontakten för att se om den fjädrar tillbaka när jag testar med en skruvmejsel
2. Behöver byta hela låset om den är den som snurrar

Om jag måste byta hela låset så påstår denna DIY http://ourvolvo.com/diy-1998-volvo-v70- ... nder-lock/ att 98 och tidigare troligtvis inte har något chip i nyckeln och att jag inte behöver koda om nyckeln. Kan någon bekräfta? Tror min 98a är tillverkad sent 97.
av CarlAdam
Jo?

Det sitter en antennring på tändningslåset som skickar signaler från nyckeln till imobilizern som jag förstått det iaf.

Man borde kunna ta ett beg tändningslås om man tar originalnyckeln från den gamla cylindern och tejpar fast på antennringen eller dylikt.
av CarlAdam
Pratade med Volvo, 4500 kr för nytt installerat. Jag frågade om det funkade med ett beg och tejpa antennringen runt gamla nyckeln, de trodde det skulle fungera bra.
av *pettson*
Metoden fungerar för nyckeln, och du får körförbud vid en flygande besiktning längs väg, eller på bilprovningen.
av *pettson*
CarlAdam skrev:Varför nedslag?
Av polis och provning för att rattlåset kan slå i vid färd.
Det ska finnas och fungera som tänkt. något som kontrolleras vid bilprovningen och ger tvåa, snurrar låset och man finner det farligt kan det alltså ge en trea. Dvs körförbud.
av CarlAdam
Jag tror du missförstod mig, man tar ett beg tändningslås som är fullt fungerande och ersätter det trasiga med. Den gamla nyckeln som är kopplad till imobilizern tejpar man ihop med antennringen och gömmer innanför rattkåpan. Så det enda som blir skillnad är att man startar bilen med en nyckel och låser dörrlåsen med en annan.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]