Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett drygt problem med min 850, belägget tar inte över hela skivan, gäller vänster bak... Båda bakre skivorna plus beläggen på båda sidorna byttes i Juni 2013 och dom har rullat ca 550 mil. Har bara problem på vänster sida som jag sa. Byttes förövrigt på en MECA-verkstad så det lär ju knappast vara Volvo-original kvalitet på delarna... Vad är det som felar? Se bild. Tack på förhand.
CAM02019.jpg
CAM02019.jpg (1.09 MiB) Visad 544 gånger
Tjena.

Du bromsar för försiktigt, och bara 550mil på ett och ett halvt år.
Gör kontrollerade hårda inbromsningar i landsvägsfart, när trafiken tillåter.
Då kan dom rensas hyffsat.

Funkar det inte, och eller, du efter ovan drabbas av anliggande broms, har du ett kärvande bromsok.
Troligen yttre kolven som kärvar, eller sitter fast.
Då blir det så där, volvo orginal eller ej.

En uppsmörjning KAN fungera kortsiktigt, men annars är det byte som gäller.

Den som kör lite och eller försiktigt bör faktiskt göra hårda aggresiva inbromsningar ibland.
För bromsskivornas skull.

Mvh,
Micke.

Endast när trafiksituatioen tillåter givetvis....
Jupp, inte ovanligt att just bakre bromsskivorna blir så där. Mina är likadana, och jag kör också typ 500mil om året.

Att det är just bakre som blir så där är för att dom bromsar mindre än framhjulen... Det är väl typ 60/40% delning, eller 70/30 kanske det t om var... Hur som, man lär mer eller mindre nita för att bak ska bromsa så pass mycket att den där rosten ska försvinna. Går det tillräckligt långt med rosten så kan man aldrig "bromsa bort" det dock, då är det svarvning eller skivbyte som gäller.

Och vad är "volvo-kvalitet"? Samma skit som biltema i dyrare kartong?
av *pettson*
Hjälp till självhjälp lektion 1..

Ingen som gjort en liten fundering på lite djupare saker?
Ta en bit papper. Klipp ut ett spår som är 5cm djupt, ca 2cm brett.
Spara den biten du klippte ut.
Ta bort 5mm i bredden på biten du tog bort.

Ta nu biten och för in den på sin gamla plats, med lika mycket mellanrum på bägge sidor.

NU kan man fundera på hur det blir rost kvar på en bit av en sida. Biten motsvarar skivan i tvärsnitt och gapet i andra pappret är oket.
Vrid och vänd lite så ska ni komma på lösningen.

Jag lägger in lösningen på lördag kväll.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Kanske skulle ha satt ditt skivor i rostfritt ;) Nä skämt och sido, förmodligen sitter kolvarna fast i oken och därför gnids inte rosten bort från skivorna. Men att inte verkstaden som bytte skivorna kollade det är ju nästan kriminellt. Hur ska man ha förtroende för en sådan firma som inte kollar en så självklar sak?
MickeM skrev:Tjena.

Du bromsar för försiktigt, och bara 550mil på ett och ett halvt år.
Gör kontrollerade hårda inbromsningar i landsvägsfart, när trafiken tillåter.
Då kan dom rensas hyffsat.

Funkar det inte, och eller, du efter ovan drabbas av anliggande broms, har du ett kärvande bromsok.
Troligen yttre kolven som kärvar, eller sitter fast.
Då blir det så där, volvo orginal eller ej.

En uppsmörjning KAN fungera kortsiktigt, men annars är det byte som gäller.

Den som kör lite och eller försiktigt bör faktiskt göra hårda aggresiva inbromsningar ibland.
För bromsskivornas skull.

Mvh,
Micke.

Endast när trafiksituatioen tillåter givetvis....
När jag kör motorbromsar jag nästan aldrig, använder bara bromsarna när jag ska sänka farten, men kan hända att jag bromsar för "lugnt" ändå. Får testa att bromsa hårt och kontrollerat på landsvägen när det är fritt och se om det släpper då. Surt om jag måste byta ok men är väl bara bita i det sura äpplet, tack för svaret. :)
Lucif3r skrev:Jupp, inte ovanligt att just bakre bromsskivorna blir så där. Mina är likadana, och jag kör också typ 500mil om året.

Att det är just bakre som blir så där är för att dom bromsar mindre än framhjulen... Det är väl typ 60/40% delning, eller 70/30 kanske det t om var... Hur som, man lär mer eller mindre nita för att bak ska bromsa så pass mycket att den där rosten ska försvinna. Går det tillräckligt långt med rosten så kan man aldrig "bromsa bort" det dock, då är det svarvning eller skivbyte som gäller.

Och vad är "volvo-kvalitet"? Samma skit som biltema i dyrare kartong?
Är lite rädd för att skivan ska förstöras totalt, skulle vara onödigt om man måste byta 1½ år gammal skiva. :|

Volvo kvalité är Volvo-original delar såklart. ;) Jag vet att original-delarna som säljs nu inte har samma kvalité som när bilen rullade ut från fabriken.
*pettson* skrev:Hjälp till självhjälp lektion 1..

Ingen som gjort en liten fundering på lite djupare saker?
Ta en bit papper. Klipp ut ett spår som är 5cm djupt, ca 2cm brett.
Spara den biten du klippte ut.
Ta bort 5mm i bredden på biten du tog bort.

Ta nu biten och för in den på sin gamla plats, med lika mycket mellanrum på bägge sidor.

NU kan man fundera på hur det blir rost kvar på en bit av en sida. Biten motsvarar skivan i tvärsnitt och gapet i andra pappret är oket.
Vrid och vänd lite så ska ni komma på lösningen.

Jag lägger in lösningen på lördag kväll.
Du får gärna komma med lösningen, tack på förhand. :D
Kena skrev:Kanske skulle ha satt ditt skivor i rostfritt ;) Nä skämt och sido, förmodligen sitter kolvarna fast i oken och därför gnids inte rosten bort från skivorna. Men att inte verkstaden som bytte skivorna kollade det är ju nästan kriminellt. Hur ska man ha förtroende för en sådan firma som inte kollar en så självklar sak?
Det går inte lita på många verkstäder, förvånar mig inte om dom inte har kollat upp det... Det är inte jag som anlitat dom heller, köpte bilen och de var bytta där ett tag innan jag köpte den.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]