Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KE
Ställde på min vinterbil idag och blir så j-a irriterad på att jag inte kan hitta torkarblad som funkar på förarsidan (mitt i siktbilden lyfter torkaren och man ser inte ett skit, jo det är precis det man ser-skit!). Tydligen hade dom tidiga 850:orna en annan vinkel på rutan?? Är det någon annan som har haft samma problem, har provat med en annan torkararm från skroten men den är precis likadan :( Försökt böja till den men får inte till det! I detta saltälskande land behövs en fungerande vindrutetorkare, skulle gärna slippa att sitta och kröka huvud för att kunna se bra, positivt i bedrövelsen är att passageraren vindrutetorkare fungerar perfekt :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
mystiskt :shock: tar fram bibeln och kollar (biltema katalogen) o de står att det ska va samma från som ja tolkar det
månad 6 1991 till månad 10 1997.
vete fan vad jag ska säga mer förutom att du måste fixa det innan snuten ser detta.
har haft biltemas clear vison är nöjd med dem.
kolla lite på temas aerodynamic står nått om minimalt vindlyft men din grej måste ju bero på nå annat.

har nån mer nått förslag på detta?

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är samma lutning på samtliga 850. X70 därimot fick annan lutning på rutan, typ den enda karosseriskillnaden som är mellan 850 och x70 :roll: Bortsett från fronten då, men den är ju löstagbar så den räknas inte :p

Det är inte ovanligt att torkararmarna vrider och böjer på sig, vek metall antar jag. Du kan ju haft sån otur att den du tog från skroten också var böjd och vriden.

Så ptja... Böj och vrid lite på armen tills det blir bra.
av KE
Kul med svar :) För 10 år sedan sålde Volvo två olika torkarblad till 850, men det gör dom inte längre. Har själv köpt sådana, så jag vill påstå att det är en annan vinkel på rutan på dom tidiga 850:0rna. Skall prova att böja till min extra torkararm en gång till och kanske prova med clear vision.
Användarvisningsbild
av loci
Behöver inte vara torkar-armen som är felvinklad, kan även vara att fjädrarna har tappat spänsten .
Jag hade nästan samma problem som TS när jag hade 850,slutade med att jag köpte ny torkararm.
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Lucif3r skrev:Det är samma lutning på samtliga 850. X70 därimot fick annan lutning på rutan, typ den enda karosseriskillnaden som är mellan 850 och x70 :roll: Bortsett från fronten då, men den är ju löstagbar så den räknas inte :p

Det är inte ovanligt att torkararmarna vrider och böjer på sig, vek metall antar jag. Du kan ju haft sån otur att den du tog från skroten också var böjd och vriden.

Så ptja... Böj och vrid lite på armen tills det blir bra.
Att 850 har rakare bakruta än S70 vet jag. Att det skiljer på framrutan mellan 850 och X70 hade jag dock ingen aning om. Är den mer välvd på X70?
av *pettson*
KE skrev:Ställde på min vinterbil idag och blir så j-a irriterad på att jag inte kan hitta torkarblad som funkar på förarsidan (mitt i siktbilden lyfter torkaren och man ser inte ett skit, jo det är precis det man ser-skit!). Tydligen hade dom tidiga 850:orna en annan vinkel på rutan?? Är det någon annan som har haft samma problem, har provat med en annan torkararm från skroten men den är precis likadan :( Försökt böja till den men får inte till det! I detta saltälskande land behövs en fungerande vindrutetorkare, skulle gärna slippa att sitta och kröka huvud för att kunna se bra, positivt i bedrövelsen är att passageraren vindrutetorkare fungerar perfekt :)
Ibland är det uppenbara inte tydligt nog. Har.nog hört.100 skrönor om specialarmar, torkarblad, fel typ.av vindrutor. Och ingen.. då menar jag verkligen ingen, verkar veta hur en torkararm fungerar.
Alla vet att det finns två halvor, alla vet där finns en fjäder och ungefär noll vet vilket samband dessa.har för att kunna jobba.
1993 började det här problemet på årsmodell 1992.. problemet finns även på.40 serien och på.andra.fabrikat än volvo.
Problemet är mjukt gjutgods. Armarna vrider sej och med tiden tar dom allt sämre. Tydligen ska även nya kunna vara lika värdelösa, nåt som visar att det verkligen finns ett materialproblem. Men problemet är lättlöst och kostar noll kronor spänn att åtgärda. Jag klistrar in länken då ändå ingen använder sökfunktionen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ar#p316731
av areg
*pettson* skrev: Ibland är det uppenbara inte tydligt nog. Har.nog hört.100 skrönor om specialarmar, torkarblad, fel typ.av vindrutor. Och ingen.. då menar jag verkligen ingen, verkar veta hur en torkararm fungerar.
Alla vet att det finns två halvor, alla vet där finns en fjäder och ungefär noll vet vilket samband dessa.har för att kunna jobba.
1993 började det här problemet på årsmodell 1992.. problemet finns även på.40 serien och på.andra.fabrikat än volvo.
Problemet är mjukt gjutgods. Armarna vrider sej och med tiden tar dom allt sämre. Tydligen ska även nya kunna vara lika värdelösa, nåt som visar att det verkligen finns ett materialproblem. Men problemet är lättlöst och kostar noll kronor spänn att åtgärda. Jag klistrar in länken då ändå ingen använder sökfunktionen.
Det saknas en "gilla-knapp" när det blir sådana här inlägg. :D
av KE
*pettson* skrev:
KE skrev:Ställde på min vinterbil idag och blir så j-a irriterad på att jag inte kan hitta torkarblad som funkar på förarsidan (mitt i siktbilden lyfter torkaren och man ser inte ett skit, jo det är precis det man ser-skit!). Tydligen hade dom tidiga 850:orna en annan vinkel på rutan?? Är det någon annan som har haft samma problem, har provat med en annan torkararm från skroten men den är precis likadan :( Försökt böja till den men får inte till det! I detta saltälskande land behövs en fungerande vindrutetorkare, skulle gärna slippa att sitta och kröka huvud för att kunna se bra, positivt i bedrövelsen är att passageraren vindrutetorkare fungerar perfekt :)
Ibland är det uppenbara inte tydligt nog. Har.nog hört.100 skrönor om specialarmar, torkarblad, fel typ.av vindrutor. Och ingen.. då menar jag verkligen ingen, verkar veta hur en torkararm fungerar.
Tack för tipset och länken! Det kirrade biffen :) Fy f-n vad dum man kan va! Jag har bara försökt böja den yttre armen, man är tydligen inget mekanikerämne - det kan man lugnt påstå!
av *pettson*
Jag vill inte ha sagt att man är dum för att man inte löser det. Jag vill mest ha sagt att man måste veta hur något ska fungera för att man ska kunna reparera det. Alltså tvärtom mot mångas åsikt.
Samt att önskan att lösa problem verkar vara enormt stor. Det är egentligen bara några saker som gör att många inte löser ett problem själva.
Saker som att man måste öppna huven själv, fel väder, risk för att bli smutsig, fel temperatur, fel grannar, för att inte tala om tidsbristen då man värderar allt annat högre och bristen på stålar, tja det och några hundra saker till som plötsligt är i vägen.
Tänk om den önskan att reparera var lika stor som att hitta piratkopierade program, crack till dessa, billig öl som går att importera och eller åka och hämta, och övriga livsproblem som uppstår?
Jäklar vad det skulle letas och vad folk skulle sätta sej in i problemen. Då skulle inte allt behöva repeteras hela tiden heller.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]