Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av falconair
Hej!
Någon som vet om TRACS systemet har en säkring som man kan ta bort för att stänga av TRACS. Eller något annat sätt (förutom knappen på instrumentbrädan)? Volvo V70 -99. Håller på med ABS felsökning
Användarvisningsbild
av Lucif3r
TRACS är ABS, eller rättare sagt ett tillägg för ABSen. Det enda det gör är att bromsa det hjul som det anser spinner.
Tvivlar på att det finns någon sepparat säkring för det, men det spelar ingen roll då samma komponenter används till både ABS och TRACS.
Funkar inte ABS funkar inte TRACS. Fixa ABS så hoppar säkerligen TRACS igång samtidigt också.
av falconair
Tack Lucif3r. TRACS fungerar (dvs det går igång och bromsar ett hjul så fort jag kör iväg från stillastående). ABS fungerar ej.
av falconair
Har haft bilen på verkstad och utlösning av deltider påstår någon sorts kablageproblem/kabelbrott.
Verkar konstigt eftersom TRACS aktiveras och fungerar.
Men eftersomTRACS aktiveras så borde det väl utesluta bakhjulen?
av MickeM
Tjena.

En polare hade liknande.
ABS funkade iofs, ingen lampa lyste, men tracs gick in i krypfart.
Släppte vid 20- 30km/h.
Ingen felkod.
Försvann när han bytte drivknut av annan anledning.
Felet var alltså ena absringen.
Märkigt att den funkade i högfart, men det gjorde den.

Mvh,

Micke..
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev:Tjena.

En polare hade så.
ABS funkade, ingen lampa lyste, men tracs gick in i krypfart.
Släppte vid 20- 30km/h.
Ingen felkod.
Försvann när han bytte drivknut av annan anledning.
Felet var alltså ena absringen.
Märkigt att den funkade i högfart, men det gjorde den.

Mvh,

Micke..

Men TS har ju precis tvärtom - TRACs funkar men inte ABS. TRACs fungerar f.ö. bara upp t om 30km/h.
av falconair
På tal om drivknut, så jag faktiskt haft av höger drivknut när jag bytte damask.
Abs fungerade inte heller innan det, men TRACS aktiverades ej. Båda ringarna är nya
av SubMarine
På vilket sätt fungerade inte ABS menar du? Om det finns fel i ABS-systemet så att lampan är tänd så fungerar inga ABS- eller TRACS-funktioner alls.
av falconair
SubMarine skrev:På vilket sätt fungerade inte ABS menar du? Om det finns fel i ABS-systemet så att lampan är tänd så fungerar inga ABS- eller TRACS-funktioner alls.
Jo ABS lampan lyser konstant, men TRACS aktiveras varje gång och bromsar höger (troligen) framhjul när jag kör iväg f från stillastående. Tvärnitar jag i hög fart låser sig hjulen.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]