Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kuytosh
#900580
Hejhej, fick bra hjälp på min andra tråd så tänkte försöka lösa mitt andra problem. Bilen är en 850 Turbo.

När jag kör på låga varv på låga växlar och inte ger någon gas så börjar bilen liksom rycka och hoppa, lever sitt egna liv kan man väll säga. Den bara från ingenstans börjar rycka och man hör hur motorn rycker i motorutrymmet typ "tuck tuck tuck" och bilen känns nästan löjlig att köra. Men så fort jag ger lite märkbar gas eller trycker ner kopplingen, så försvinner detta. ?:-/

Och vid t.ex. krypkörning i köer osv så rycker den inget när jag endast jobbar med kopplingen utan att släppa upp den helt men om jag släpper upp den kommer ryckandet rätt snabbt om jag inte ger någon gas utan bara låter bilen driva på växeln...

Dessutom så vibrerar den ganska mycket på tomgång, men tomgången ligger mycket stabilt på ca 900/950 varv/min.

Vad tror ni detta kan vara? Har bytt alla tänddelar kan väll tilläggas.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#900673
Kan mycket väl vara läcka i någon luft eller vakuumslang, kontrollera alla slangar. Vid dylik felsökning kan med fördel startgas användas, varvet stiger när du hittat en läcka.

Mvh GK
av Kuytosh
#900690
gnestakalle skrev:Kan mycket väl vara läcka i någon luft eller vakuumslang, kontrollera alla slangar. Vid dylik felsökning kan med fördel startgas användas, varvet stiger när du hittat en läcka.

Mvh GK
Hej! Provat med startgas men inte blivit någon skillnad, sprutade runt spridarna, insug, slangar mm men hördes ingen skillnad. Vakumslangarna är även kontrollerade! Kan bränslefiltret ge liknande symptom? Det känns som att det är något som orsakar att motorn att hacka, till skillnad från att det är dens naturliga ryckande som känns :???: Den liksom från ingenstans börjar rycka så det märks och hörs.
av Kuytosh
#900721
Lucif3r skrev:Och du har kollat fördelare+rotor?
Alla tänddelar byttes, var samma sak innan de byttes, och blev ingen skillnad efter det byttes :/
av MickeM
#900794
Tjena.

Är det misständningar då?

Min S70 kan bli att rycka i "transmissionsglappet" vid krypkörning i köer på ettan och tomgång.
Särskilt när ACn går, av nån anledning.
Motorfästena är väl inte dom bästa.
Bara övre motorfästet är nytt.

Ett tips är att kolla dom.

Min går dock helt vibrationsfritt.
Känns inte i bilen att motorn går på tomgång, eller om man varvar.
Man bara hör 5'an kurra.

Micke.
av Kuytosh
#900800
De övre och undre motorfästena är bytta för inte länge sedan av tidigare ägare. Syns att de är fräscha. Men känns ju inte som det är rycken som uppkommer från dåliga motorfästen utan mer som att något gör att motorn börjar rycka utav sig själv. Skulle inte påstå att det känns som misständningar dock.

Den rycker ju bara med helt uppsläppt koppling, inte när jag t.ex. justerar farten på 1an med hjälp av kopplingen i t.ex. köer. Däremot vibrerar den rätt mycket på tomgången samt vid dragläget.
Användarvisningsbild
av taxi
#900818
Min 850 började rycka vid krypkörning när jag bytte tändkablar, så jag bytte tillbaka till de gamla (från 1996 :shock: ) så gick den bra igen :D
Jag tänkte aldrig på motorfästen och sånt eftersom allt på bilen redan bytts ut i tur och ordning.
av Kuytosh
#900821
taxi skrev:...glömde poängen: Har du gjort något med tändkablarna, eller är de från 90-talet?
De är utbytta, hade ryckandet innan de byttes också :(

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]