Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
Hej! Har en 850 turbo som jag länge bråkat med diverse grejer, ett av dom är laddtrycket. Det har aldrig riktigt vart bra utan snarare bättre och sämre så har bytt del efter del.

Bilen är chippad och ska ladda runt 1 bar, men i nuläget om man trycker fullt så går den upp till kanske 0.7 bar men stannar sen där lite för att sedan gå upp till 0.9 bar och sen gå ner snabbt igen och hoppa runt där. Störande att det aldrig tycks bli bra även fast jag bytt ut allt jag kan tänka mig. Kanske dags för en större snurra snart, känns som det är det enda kvar att byta. Turbon i fråga är 15g.

Detta är bytt:
Alla vakumslangar tillhörande turbon
ATM Magnetventil
Insugsslangen till turbon (förra var lite trasig)
Alla turbons tryckslangar (silikon)
Provat med både en ny original 15g dump och öppen, samma symptom.

Bytta även idag WGn då den andra verkade kass, lite slapp fjäder mm men fästet på den nya (dock beg från en kompis) var lite snett så fick sätta lite brickor för att få den rak, dock är den nog inte helt rak endå, den är lite sne, riktar lite in mot motorns håll, men det bör väll inte påverka med dessa symtpom?

Så vad tror ni? Turbon? Snea WG'n? Vet inte mer vad jag ska byta :mrgreen:
av Matchmiss
Här har ni en video:

[youtube]NVOFDxYFJ7Y[/youtube]

Skakigt som f*n dock men håller på att fixa den men tog en jädrans tid!

På videon ser man speciellt andra accen att den går upp och stannar på 0.7 och går sen upp till ca 0.9.
Användarvisningsbild
av Perra83
Säker på att den är chippad? Laddet brukar klippa på rätt snabbt så fort du ger gas för att sedan tappa lite på slutet innan varvstopp. Så har min ATM bilar betett sig.
av Matchmiss
Perra83 skrev:Säker på att den är chippad? Laddet brukar klippa på rätt snabbt så fort du ger gas för att sedan tappa lite på slutet innan varvstopp. Så har min ATM bilar betett sig.
Ja, den har enligt tidigare ägare laddat 1 bar, dessutom så kom detta problem innan ATM magnetventilen, den var bara ett försök till att fixa det :???: . Känns som att laddet lever sitt egna liv och bör ge så mycket mer.
av Matchmiss
Perra83 skrev:Kolla så styrboxen är öppnad. 0.7bar är standard ladd. WG är kanske bara justerad för att ge lite extra ladd.
Hade den uppe igår, vad är det jag ska kolla på? Stod mitt regnr skrivet med typ färgpenna på.

Kan dock gå ut och koppla ur magnetventilen och se vad den laddar, då ska den bara ladda ca 0.4 korrekt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Matchmiss skrev:Kan dock gå ut och koppla ur magnetventilen och se vad den laddar, då ska den bara ladda ca 0.4 korrekt?

Stämmer bra. Eftersom du nu bytt WG också så är ju risken dessutom att den inte är rättställd längre. Men 0.4 ska den ladda utan att mjukvaran blandar sig i(=urkopplad magnetventil).

Stampar du fullt på filmen? Vilket växel? Tyckte den såg jävligt slö ut faktiskt. Min sticker ju upp till 0.5 nästan direkt man gör en "kick down". Visserligen har jag en helt annan motor med helt annan karaktär...

Ta även och läs ut felkoder och se om bilen grinar över något.
av Matchmiss
Lucif3r skrev:
Matchmiss skrev:Kan dock gå ut och koppla ur magnetventilen och se vad den laddar, då ska den bara ladda ca 0.4 korrekt?

Stämmer bra. Eftersom du nu bytt WG också så är ju risken dessutom att den inte är rättställd längre. Men 0.4 ska den ladda utan att mjukvaran blandar sig i(=urkopplad magnetventil).

Stampar du fullt på filmen? Vilket växel? Tyckte den såg jävligt slö ut faktiskt. Min sticker ju upp till 0.5 nästan direkt man gör en "kick down". Visserligen har jag en helt annan motor med helt annan karaktär...

Ta även och läs ut felkoder och se om bilen grinar över något.
Ja det är full gas på 2an och sedan 3an, jo känns som den verkligen tvekar... den bör ge så mycket mer! Körde som referens brevid en kompis som har en 940 med orangea spridare och 15g samt bsr steg 1, med ca 1.2 ladd, alltså kanske 230hk max... han hann med mig utan problem om inte nästan drog mig i vissa fall pga snabbare laddtryck och bättre karaktär, min känns så segdragen.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]