Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveC70
Hej!
För ett tag sedan började min gamle -97:a att dumma sig. Till saken hör att det inte är varje dag eller varje gång man kör, mer då och då. Kan konstatera att har den väl börjat gå illa gör den det under hela tiden den är igång. Startar man den sedan efter ett tag KAN den gå ordentligt, som ett lotteri med andra ord. Om motorn väl går OK när man startar den går den nästan alltid bra under hela tiden den är igång.

Hur som helst, när den väl går illa låter det på tomgången som om den inte går på alla burkar, dock ryker det inte mer än normalt och det kommer ingen oförbränd soppa ur röret. Under körning känns den något orkeslös och det låter även här som om den inte går på alla burkar. Samma sak här dock; ingen rök mer än vanligt och heller ingen onormal förbrukning (varken enl färddator eller mätning på tripen). Ingen lambdalampa tänd heller för den delen.

Alltså; det mesta är som det ska beträffande förbrukning och varningslampor, dock stundtals orkeslös. Ibland kan man vid gaspådrag känna när motorn rycker till och börjar gå normalt (bluddrar först, rycker till och börjar gå normalt).

Har bytt tändstift utan resultat.

Vad tror ni, är det bränsle- eller tändningsproblem? Ska man riva spole och fördelare eller börja med soppafiltret? Det är det där med den normala förbrukningen som gör mig en aning fundersam...

MVH
David
Senast redigerad av 1 DaveC70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
B5244 S2? Så tror jag min motor heter, dvs nya motorn med elektriskt styrt gasspjäll och då ingen fördelare och rotor, och Denso styrsystem. Stämmer årsmodell och motorbeteckning? Eller har jag fel..?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan helt enkelt vara brist på service och omvårdnad t.ex ärgade kontaktstycken e.t.c. Mitt råd är att ge motorn en genomgång och även kolla alla luft samt vakuumslangar så dom inte är defekta.

Mvh GK
av jonasumea
Om du har någon bekant med en liknande v70/850 så skulle nog jag testat att flytta över dennes tändkablar till din bil
för att se om det blir någon skillnad. Gör det samma med tändspolarna (om det nu satt sånna på bilen). Lycka till.
av *pettson*
Har någon bytt motor i bilen?
Motortypen kom mej veterligen 1999? Det är alltså en motor med variabel insugskam och denso styrsystem.
Är ju en viss skillnad på att felsöka den som borde vara under huven och den som anges.
Användarvisningsbild
av taxi
Aha! Och jag har precis tagit reda på att jag har B5244 S (170 hk), B5244 S2 är samma motor men mjukvarustrypt till ca 140 hk.
Måste väl ändå vara ganska svårt att få en Denso-motor att fungera i en Bosch eller Fenix-bil? Är det ens möjligt?
Användarvisningsbild
av DaveC70
Hej alla och tack för era svar!
Motortypen är den jag har läst mig till att det ska vara i den. Det är iaf en -97:a, 144 hk...

Jag har tidigare inte haft isär fördelaren, har haft bilen i 3,5 år ungefär, kanske dags att göra det nu då. Denna motor är inte separata spolar på, det någon av er i något svar som funderade på det.

Kan det finnas felkoder lagrade trots att inga varningslampor är- eller har har varit tända?

Nu vet jag iaf att jag inte kommer att vara sysslolös i helgen. :)

MVH
David
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]