Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thberg
Hej,

Första inlägget så hoppas det hamnar rätt. Har en V70 98:a (B5252S) som vill in på service. Om jag förstått protokollen rätt motsvarar 45 000 mils servicen 6 000 mils varianten? Om så är fallet verkar det inte vara några särskilda intervalltillägg förutom rengöring av några nipplar. Korrekt?

Hursom vad jag vill fråga är egentligen (för att spara lite pengar) är om det räcker att jag ber verkstaden byta olja och oljefilter eller är det något ytterligare som bör göras denna service? Tändstift byttes senast och kamremmen har iaf 6 000 ytterligare mil i sig.

Får be om ursäkt för ett rörigt första inlägg.

// Thberg
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är väl egentligen helt upp till dig.
Personligen är jag sån att jag bryr mig inte direkt i service-intervaller på gamla bilar mer än på kamrem, utan jag byter olja och filter med jämna mellanrum istället (brukar bli vart annat år typ), kikar över motorrummet efter taskiga slangar osv lite då och då, kollar stiften och fördelare+rotor, rycker och sliter i alla leder i samband med däckbyte osv osv
Sen om något behöver bytas, så gör jag det när det upptäcks, oavsett om bilen gått 2mil, eller 2000mil, sen sist :)

"skit samma när det byts, huvudsaken är att det byts" :)

Men det är ju som sagt upp till dig vad du vill göra. olja+filter bör du iaf byta om det inte gjorts på ett tag. Är du en sån person som inte pillar något själv så är det dock kanske bättre att göra en fullständig service enligt protokol.
av Thberg
Tack för svar.

Vill gärna fixa själv men hittar aldrig tiden för att dels sätta mig in i hur man gör och sedan även hinna utföra. Så det blir att lämna in till lokala Volvo som vanligt. Dom brukar vara resonabla när det gäller att göra minsta möjliga för mitt vrålåk. Försöker dock alltid vara lite "påläst" innan jag bokar, känns som man får bättre pris och service då verkstaden tror man vet vad man snackar om :D Får bli enbart olja och filter...

Försöker förövrigt motivera ett uppköp för mig själv men pärlan vägrar att dö. Hade inbillat mig att automatlådan skulle dö för 20 000 mil sedan. Men trots att den fortfarande går på originaloljan och dragit hästsläp några tusen mil går den som en klocka.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]