Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av triumph00
Funderar på att köpa en S70 - 1999
Har läst köptrådarna, men har en liten fråga som jag inte riktigt hittar svar på

1999 kom elektriska gasspjället, men den bilen jag har hittat har vajer, så då är det bekymret borta
Bilen är en tidig 1999

Men 1999 kom can-bus och då är det tydligen en massa datorlådor här och var

Hur är hållbarheten och är det någon som brukar gå sönder (bilen börjar ju bli till åren)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har du wire-gasspjäll(och jag förmodar även fördelare) så har du den gamla motorn, med tillhörande gamla styrsystem(ej can-bus). Antingen är det motronic 4.4(GLT samt turbo-modellerna) eller fenix(10v, 144hk).

Det är väl inte mer som går sönder på våra bilar än andra.
Det enda "unika"(fast det är inte unikt... brist på bättre ord) är att lödningarna i ABS-boxen brukar kunna spricka med åren. Inte direkt svårt att fixa själv.
Brukar visa sig med en felkod på höger bakre ABS-givare, trots att kablage och givare fungerar som dom ska. Men man ska givetvis mäta upp både givare och kablage innan man börjar skruva isär boxen...
av triumph00
Japp - den är vajerstyrd och det ser ut som det är en fördelare (ser inte riktigt på bilden jag fått från säljaren)

Det var ett bra svar du gav - var precis på Bilia och de fick samma fråga och svaret var precis tvärtom :wink: - att 1999 infördes can-bus på alla, även tidiga modeller

Bilen är den svagare varianten, ingen turbo, utan bara SE med 144 hk - gissar då på det du skriver Fenix - 10 ventiler

Är det en fördel eller nackdel om det är den gamla motorn/styrsystemet? (dum fråga??? )
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mja beror väl på hur man ser det.
Motsvarande 140hk på "nya" motorn fick även den 20v, och det enda som skiljer mot en GLT på den är programvaran +- något orelevant. Så med ett enkelt chip så kan man få GLT-hästar ur den motorn. 10v är väl mer eller mindre begränsade till sina ~144hk, iaf för mänskliga pengar.
På fenix kan man även läsa ut motorfelkoder via en hemmabyggd blink-diod, medans motronic/denso(can-bus) kräver en riktigt läsare.

I övrigt kan jag inte komma på någon direkt skillnad. I grund och botten är det samma motorer(förutom toppen på 10v då). Nya motorn med elektroniskt spjäll osv har väl lite mindre förbrukning än dom äldre, men det är så pass liten skillnad att det är inget att gnälla över. :)

Jag har svårt att tro att bilen i fråga har denso/canbus, då det systemet är "byggt" för elektroniskt spjäll och separata tändspolar.
av triumph00
Utryckte mig kanske lite felaktigt ser jag nu - men jag tror mer på det du skriver om can-bus inte existerar på denna bil
av triumph00
Hur är det med växelreglaget, styrs det med vajrar?
(har ett svagt minne om 850 och att det var viktigt att de var rätt justerade, annars slits växellådan snabbare)
av SubMarine
triumph00 skrev:Hur är det med växelreglaget, styrs det med vajrar?
(har ett svagt minne om 850 och att det var viktigt att de var rätt justerade, annars slits växellådan snabbare)
Yes det styrs med vajrar. Angående nya motorn eller inte så är smaken delad :) Nu är jag ju lite partisk då jag själv har nya motorn men jag uppskattar att kunna felsöka med min Dice och Vida då jag kommer åt alla system direkt och kan läsa och logga livedata enkelt. Gasspjället är väl akilleshälen men det är något som man byter en gång (helst till eftermarknadsmodifierad variant med hallgivare samt halva priset mot Bilia) och så är problemet ur världen. Om man är osäker så ser man till att det är bytt av tidigare ägare innan man köper bilen.
av triumph00
Så det är vajerstyrt fortfarande :shock:

Känner man detta på växelspaken eller är det något man justerar vid vissa intervaller?

Är det enkelt att justera - hur gör man?
av SubMarine
Tror inte det går att justera alls (förutom byta bussningar etc om de är slitna). Om själva vajrarna är så slitna att man får problem med växlingen så får man nog byta dem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, inte har jag sett något som justerar wirarna iaf. Bussningarna brukar dock vara tokslut, och ger en skumgummi, "fjädrande", känsla i spaken. Jag böt dom mot plastbussningar och det blev rejäl skillnad :) Mycket fastare växlingar.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]