Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min 850 T5 97' (självklart chipad) smäller i avgassystemet vid motorbromsning. Jag har fått för mig att det är oftare när det är varmt ute. Det sitter en Simons modellanpassad avgasystem på, men avgassmällarna har kommit på senare dar. Sen så har Kalle på jobbet en turbo SAAB och han låg och körde bakom mig en dag. Så jag gasade såklart på, när det kommer upp en SAAB i backspegeln. Han påstod sedan att bilen svartrökte.

Jag tycker även att det är fruktansvärt stor skillnad på att köra bilen en varm sommardag gentemot en fuktig och lite kylig vårkväll. Det är ingen riktig fart i den när det är varma sommardagar. Men det kanske är så på alla?

Men avgaspuffarna och svartröken bekymrar mig. Tror ni det hjälper med att bara byta tänddelar? Det byttes annars för 2.500 mil sedan. Eller är det något lurt med IC:n?

Senast redigerad av 2 AxelT5, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nexus
Att bilen går sämre en varm sommardag är helt naturligt. Det gör alla då syret i luften är lägre.
Min V70 2,5t chippad sportsystem hela vägen puffar oxå lite vid motorbroms men går som den ska.
Hur långt har bilen rullat?
Att den ryker svart beror på den troligtvis får för fet blandning.
Användarvisningsbild
av AxelT5
Att det går sämre när det är varmt pga av syrenivån i luften förstår jag, men att det gör en sån jäkla skillnad.
Grejen är att så var det inte förra sommaren, men då var det visserligen inte så fruktansvärt varmt heller.

Bilen i fråga har rullat straxt över 26.000 mil och gått med BSR-chip sedan cirka 16.000 mil med originalturbon.

Men det är väl "bättre" att den ryker svart än vitt? För den ryker och puffar bara när det soligt och varmt, då borde det vara bränsleblandningen.
av rid54
Långskott: Nåt med spjällägesgivaren? Ska inte bränslet strypas helt om man släpper gasen och motorbromsar? Om inte spjället går tillbaka riktigt eller om det glappar i tomgångslägeskontakten kanske det knasar sig lite?
Användarvisningsbild
av AxelT5
Hej hej!

Jag ska börja med det simplaste, byta tänddelar. Så får jag testa om det hjälper.

Sen kanske man skall testa att göra en felsökning och titta om det är någon felkod. Men då återkommer jag igen!

BTW jag såg att min 240 visst gör reklam för Vparts här på forumet ;)

http://s9.postimg.org/qwtx4lran/Banner.jpg

//Axel
Användarvisningsbild
av AxelT5
Hej hej!

Jag har nu bytt tänddelar, utan resultat. Sen åkte jag till en Meca-verkstad för att göra en diagnos, också utan resultat. Men så gick jag och mekanikern genom motorn med startgas och det visade sig att min öppna dumpventil låg och tog tjuvluft. Så det kan ju faktisk vara en felorsak.

Sen kom jag hem och skulle kolla på en ny dump, så jag googlade runt lite. Och jäklar vilka diskussioner det finns :shock: , om man ska en återcirkulerande eller öppen. Det finns hur många trådar och sidor som helst i detta ämne!

Men den öppna dumpen som sitter på min bil nu har säkert suttit där i minst 8 000 mil, men det verkar som att en återcirkulerande är bäst, rent funktionsmässigt. Den originala "dumpventilen" är ju redan bortplockad och "pluggad" på min.

Jag vet inte om man pluggar eller vad man nu gör med den som sitter där original, men det finns inte i alla fall.

Förresten! Jo, jag fick en slant till-godo hos dom. Men den diskussionen hör inte hemma i den här tråden :wink:
Jo precis! Det sitter nått sådant där! Det är dock inte en sådan finish på.

Jag har fått tag på en original avlastningsventil och ett orört laddtrycksrör nu. Dock kommer röret och ventilen från en 850R från 96'. Röret ser ju likadant ut som det jag har på min T5:a, men passar avlastningsventil? Är det samma?

Jag var ute och tittade under huven på besten. Det borde väl kunna gå att sätta dit den utan att plocka ur aggregatet? Det är ju lite trångt, men det går väl? Men då kan man väl ge sig tusan på att man säkert knäcker en bult...

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]