Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UlrikaK
Hej!
Jag kan absolut ingenting om bilar och nu fått följande problem:
Har precis bytt batteri och har nu drabbats av att bilen inte startade. Vi trodde batteriet hade laddats ur men tyckte det var konstigt då det var helt nytt. Bilen startade med startkablar men när vi åkt drygt en km så lade den bara av mitt under körning. När vi försökte starta den så hör man att startmotorn inte går runt utan den bara klickar. Har fått olika förslag på vad det skulle kunna vara, som någon säkring till att det skulle vara ett jordfel som gör att den stannar när jorden bryts när man tex åker över ett gupp. Då jag som sagt inte vet mycket om bilar så kan jag inte direkt utesluta något men om det är något enkelt fel vore det rätt onödigt att lämna in den på verkstad om jag skulle kunna lösa det själv.
Någon som har tips?
/Ulrika
Lyser laddningslampan när motorn går, i så fall är det med stor säkerhet fel på laddningen, antingen att generatorn eller laddningsregulatorn gått sönder.

Mvh GK
taxi skrev:Och jag hängde inte med riktigt. Dör motorn när ett hjälpande batteri kopplas bort nu?
Och välkommen tillbaka, gnestakalle! :D
Tack för det :D
av UlrikaK
Ok, tack! Sambon pratade också något om generatorn. Bilen gick igång med startkablar men sen när vi åkte så la den bara av. Idag startade vi med startkablar och åkte till jobbet några km bort utan problem. Troligtvis kommer han dock inte att få igång den igen antar jag. Men, generatorn är tipset alltså?
/Ulrika
Ja den eller laddningsregulatorn, den senare sitter för övrigt med 2 skruvar på baksidan av generatorn.

Mvh GK
av UlrikaK
Tydligen laddade det "nya" batteriet dåligt, bara 25% när vi kollade med vår bilverkstad. Hans tips var att byta batteri igen eftersom det vi hade visserligen var nytt men har stått på ett betonggolv under lång tid och tydligen kan det göra att det blir dåligt. Så nu håller sambon på och byter så får vi se.
Tack för tipsen!
/Ulrika
Användarvisningsbild
av Vojje
Kloge skrev:Är inte det en myt?
nej, det är sanning att fritidsbatterier som stått en längre tid på betonggolv i en källare fungerar dåligt som bilbatterier.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]