Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xxargs
Låter nästan som det, är det kvittrande ljud när kopplingen är uppe så är urtrampningslager på sista versen då det är den som gnäller och kan tom. slira och snurra i urtrampingsgaffeln om den är på väg att skära, slirar det vid hård gas så är lamellerna slut - och jag skulle inte köra bilen på en långresa då lätt slirning vid hårdare gas kan lätt bli att man inte en kan ta sig upp för en lättare backe på lägsta växeln just för att slirningen orsakar att kopplingen värms upp och slirar allt mer ju varmare den är och det går väldigt fort i slutet....
av xxargs
Se för guds till att det är ny koppling med ny tryckplatta _och_ nya urtRampningslager, inspektera utrampningsgaffeln noga (delen som trycker på urtrampningslagret) att den inte är sliten för att urtrampningslagret har börjat snurra i den.

Stora jobbet är att byta kopplingen, så strunta inte att byta urtrampningslagret bara för att spara någon eller ett par hundra... det blir dyrt att göra om det när urtrampningslagret senare skär...
Användarvisningsbild
av volvo854
Tack ska ta tag i det under veckans som kommer, får kopplingskittet då. Ska få hjälp med byta, och min kompis säger att man ska byta stödlager och packbox till vevaxeln med. och sedan sedan var en papperspackning som packboxen sitter i. Stämmer detta? var köper man det på en söndag?
Användarvisningsbild
av volvo854
Då var kopplingen utbytt. fick tag på en sachs kopplingssats för 1700kr hos den lokale handlaren. Kul för det satt sachs sedan tidigare. Ny packbox med på plats. Tog mig och en kamrat ca 17 timmar att byta. Kompisen hade bytt växellåda på en annan bil tidigare dock ej Volvo. Följde en bra guide från garaget.org hur man skulle byta. Äntligen funkar kopplingen som den ska :) bild på gamla och nya kopplingen http://i59.tinypic.com/2e51jb4.jpg

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]