Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DilleBoy
Hej alla här! Jag är ny blivande ägare till C70 T5 men har fått ett märkligt problem med bilen som jag ska beskriva så tydligt som möjligt!

köpte C70 T5 som varit avställt i nästan 4 år från en kund då sa han att det behövs stor service fine sa jag, Köpte olja,olja filter,tändstift, rotor, tändkablar,tändfördelare, LMM. Men motorn är en då trött och är trög i gasen turbon kommer inte igång heller (inget fel på turbon) känns som att motorn inte får tillräckligt med luft eller bränsle ungefär som om den stryps. Mekanikern sa att mina ventiler är krokiga men har lite svårt o tro det för att motorn är bara trött och gasar inte direkt heller, Pratade med volvo och förklarade min sits då sa han att det kan vara kamaxel givare, Men min fråga hur vet jag att toppen har gjort sitt? ska jag felsöka sj och vad ska jag börja med?

Mvh

P.S mycket stavfel lev med det :D
av DilleBoy
dalldall skrev:hur var kompprovet? hur står kamremmen?
Har inte testat kompprovet, Dels så har kamen aldrig gått av därför tycker jag att det är konstigt med att jag måste byta toppen
av rid54
Behövs inte kamaxelgivaren för att motorn ens ska starta? Kolla kamaxelläget och gör ett kompprov, skulle jag föreslå till att blrja med.
av DilleBoy
rid54 skrev:Behövs inte kamaxelgivaren för att motorn ens ska starta? Kolla kamaxelläget och gör ett kompprov, skulle jag föreslå till att blrja med.
Då får jag göra det. återkommer med svar
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Årsmodell? Läs ut felkoder. Byt bränslefiltret och luftfiltret, gör rent spjället, kolla över vevhusventen och rengör den.

4år är en jäkla lång tid för en bil att bara stå... Kolvarna och cylinderloppen kan ha börjat rosta bl.a, oljepickupen kan vara helt igensatt(4år med stillastående olja.....) osv osv.
Jag hade ju bara 855an ståendes 1 år, och på det året tappade den 2 cylindrar och allt vad tomgång hette :P Visserligen var det fel på den motorn från början, men den gick ju som den skulle året innan :P

En bil som bara stått en längre tid behöver i många fall en helrenovering av motorn. Det är inte "bara" att köpa en sån bil och tro att man gör ett kap...
av DilleBoy
Lucif3r skrev:Årsmodell? Läs ut felkoder. Byt bränslefiltret och luftfiltret, gör rent spjället, kolla över vevhusventen och rengör den.

4år är en jäkla lång tid för en bil att bara stå... Kolvarna och cylinderloppen kan ha börjat rosta bl.a, oljepickupen kan vara helt igensatt(4år med stillastående olja.....) osv osv.
Jag hade ju bara 855an ståendes 1 år, och på det året tappade den 2 cylindrar och allt vad tomgång hette :P Visserligen var det fel på den motorn från början, men den gick ju som den skulle året innan :P

En bil som bara stått en längre tid behöver i många fall en helrenovering av motorn. Det är inte "bara" att köpa en sån bil och tro att man gör ett kap...
Det har du rätt i man ska inte tro att man gör ett kap.. Men nu när jag startade upp den igen så lätt den som ett tåg puf puf puf puf puf puf märkte att tomgången vart lite bättre, Men stängs av när man kör, Kollade komp på den o allt verkar bra så jag har ingen aning vad felet kan vara..
av rid54
Lågt bränsletryck kanske (dålig pump, igensatt filter). Kan ju vara nåt elektroniskt (korrosion i någon kontakt). Finns ju massor att kolla, men om kompet är OK så finns ju hopp i alla fall.
Användarvisningsbild
av Perra83
Är alla luft och vacumslangar hela? Fritt flöde i avgassystemet? Turbotryck som det ska? Motorn ska inte låta som ett tåg.
av DilleBoy
Perra83 skrev:Är alla luft och vacumslangar hela? Fritt flöde i avgassystemet? Turbotryck som det ska? Motorn ska inte låta som ett tåg.
avgassystemet verkar vara ett litet hål då fel kod på lambadan. Turbotryck hmm känner inte direkt att den kommer igång heller men när jag kör bilen så låter det som gammal bil typ hostar från röret. När jag trycker över 3tusen varv då hackar den.. funderar på att skrota bilen istället

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]