Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roh66
Hej!
Har en V70 -98. 170 hk. m.vxl. B5254S. 290000 mil.
När jag står på tomgång med varm motor blåryker den nånting så sjukt ibland.(rökridå) :oops:
Särskilt efter ett arbetspass med husvagnen.
Under körning kan jag inte få fram blårök hur jag än försöker. (tex. motorbromsa länge och sen gasa)
Så varför blårök bara på tomgång?
Vevhusventilationen är inte bytt vad jag vet men den verkar vara öppen i alla fall.
Såklart är motorn i behov av vevhusventilationsbyte och även ventiltätningarna är säkert hårda som backlit,
men jag anar att det är mer än så just eftersom "fenomenet" bara visar sig på tomgång.
Den tar/drar olja men inget onormalt.

Mvh.R.
roh66 skrev:Hej!
Har en V70 -98. 170 hk. m.vxl. B5254S. 290000 mil.
När jag står på tomgång med varm motor blåryker den nånting så sjukt ibland.(rökridå) :oops:
Särskilt efter ett arbetspass med husvagnen.
Under körning kan jag inte få fram blårök hur jag än försöker. (tex. motorbromsa länge och sen gasa)
Så varför blårök bara på tomgång?
Vevhusventilationen är inte bytt vad jag vet men den verkar vara öppen i alla fall.
Såklart är motorn i behov av vevhusventilationsbyte och även ventiltätningarna är säkert hårda som backlit,
men jag anar att det är mer än så just eftersom "fenomenet" bara visar sig på tomgång.
Den tar/drar olja men inget onormalt.

Mvh.R.
29k mil allt är ju som du säger inte nytt i motorn oljan blir tunn som vatten i värmen med husvagnen spisiellt om du har nån 5w30 i nu.
dina tätningar är väl knappast nya längre. jag har 10w40 halvsyntet i året runt 28700 mil min kan rycka till lite vid gas pådrag när den stått riktigt varmkörd på tomgång eft nåra minuter i denna hettan . kollar man i instruktions boken kan man ha tjockare olja i om lägsta tempraturen inte är under det rekade för den oljan 20w50 tex testa om det blir bättre det är troligen dina tätningar som är dåliga det samlar på sig olja när du står på
tomgång
du lär byta ut oljan till hösten om du har tex 20w50 i. hur mycket tar den vet du vad för olja som är i nu?
hur länge står du på tomgång?
antar att du inte ser nå rök när det e kallare ute.
detta e bara min åsikt.
Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, mindre än 40 lämpar sig inte till dessa gamla motorer, men nå 50 ska du inte behöva gå upp till...
Jag kör 5W-40 i T5an, den kan allt ryka lite då och då också... Men jag tror mer att det är oljesamlingar i ICn/tryckrören i mitt fall... Eller kass turbo... vem vet... bäst och blunda :lol:
ja tänkte se om ja kan hitta nått 10w50 halvsyntet till min då skulle man nog kunna starta på vintern med
men jag har inte hittat nån sådan än men skit samma misstänker att våra gamla bilar inte rycker alls då.

Lucif3r skrev:Dom ryker nog inget om man byter alla ventiltätningar, skrapringar osv osv heller :P
det är ju bästa metoden såklart helrenovering o dyrast.

hade en audi 80 90a 1.8 den gjorde så som ts bil en gång ganska varmt ute kylde av den på motorvägen hade i lite 20w50 i den då det behövde fyllas
på nån halvliter röken försvann. sen körde jag den på 20w50 på sommarn visst högre kallstart slitage än med en10w- olja.
den bilen var inte ny heller 30k mil framåt hösten bytte jag till 10w40 halvsyntet igen.
om ts kör en 10 mil vid lite svalare ute tempratur utan husvagn o ställer bilen på tomgång nåra min undrar om det skulle ryka då.
ts gör som han/hon vill bara min åsikt.

av roh66
Hej igen!
Tack för svaren!
Ja det låter logiskt det "Hasse" skrev. Det börjar ryka efter typ 1 min. och tilltar ordentlig efter 2 min. som om
någon häller olja direkt på "grillen" typ. Hinner jag inte köra iväg efter 3 min då får jag skämmas. :oops:
Då har jag lagt husvagnen eller bilen bakom i dimma.
Men det är inte alltid att det blir så här. Visst kan jag ana att om det är varmt ute då ökar rökutvecklingen.
Som sagt ingen blårök när jag kör oavsett temperatur eller körsätt.
Motorn i övrigt spinner på hur fint som helst.
Jo en sak till, jag kör på Fultema's 5w-50. Helsyntet. Kanskje en del av svaret ligger där? :lol:

Mvh.R.
av roh66
Hej Lucif3r!
Nej jag vill inte tro det heller men men..har använt den oljan i flera år utan anmärkning.
Ja nej hur som haver så ska jag ta tag i vevhusvent. bytet fram mot hösten det lär säkert vara
dags.

Mvh.R.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]