Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag tänkte kolla om min tändspole fungerar och om den får spänning fram, men min fråga är hur gör jag för att mäta upp den?

Mätning av primärlindningen är väl med mätpinnarna på båda anslutningarna, korrekt? Hur många Ohm ska den visa?
Mätning av sekundärlindningen är väl med mätpinnarna på röd anslutning och i uttaget för tändkabeln, korrekt? Hur många Ohm ska den visa?

Hur mäter jag då om tändspolen får ström fram till sig? På min gamla 940 var det bara och mäta i kablarna fram till spolen, men på S70 är det ju ett 4 poligt kontaktstycke. Vilken av dessa 4 stift är + respektive -? Eller mäter jag på röd kabel och batteriets minuspol?
Hur kommer du fram till att du behöver mäta på tändspole?

Startat inte bilen? Är det någon cylinder som misständer bara? Flyttar sig felet om du byter med annan tändkabel? Inte - hur ser fördelarlocket ut och tändstiftet?

Om du letar lite så det du att du kan inte bara mäta att du har 12volt och jord, du måste e ha oscilloskop att mäta så tändspole får en vettig puls signal från styrboxen och det tror jag inte du gör med en enkel multimeter.

Om den misständer på en cylinder så fungerar väl tändspolen och felet borde väl ligga på annat ställe?

Nu kan ju jag inte mer saker än det jag lärt mig här och på Youtube sista två veckorna, så är jag helt fel ute så ta det lugnt med svordomarna

Själv tycker jag att man borde kolla de enklare sakerna först i slutet av kedjan innan man dyker in på saker i mitten och på så sätt jobba sig mot felet.
Nej det stämmer att det är väldigt sällsynt att bara en eller 2 cylindrar misständer om det är spolen som bråkar. På vilken cylinder gnistan ska hamna är det ju fördelaren och rotorn som ska sköta, och i sin tur kablarna som leder nämnd gnista till stiftet, som slutligen gnistrar, vilket förhoppningsvis leder till en antändning i motorn :-}
Hej
Skulle kolla på min bil idag med startproblem men den krånglade inte.

Passade på att knäppa en bild på ingången till spolen (från tändplattan) . Så ser du hur det kan se ut med oscilloskop och varför det inte funkar att mäta bara med multimeter.
Spänningen är 12v och dippar ner till 0v. Spikarna uppåt i tändplattan och skickar iväg till spolen. Har inte kollat på något kretsschema men rätt logiskt så tror jag det fungerar så på min 850.
Bild

Är inte direkt så bra på kretsschema och kretsar men jag mätte alltså lite på krets 4/15 ingång 1 den hade 12v och doppade ner till 0 därefter kom tändplattans spik.
Jag hade för mig att styrboxen skickar ut en puls på ben 13 till tänd plattan. Vad exakt som händer i kretsen för andra förklara Bild
Bild
Generator Pv 444

Om du byter kol i generatorn måste man i reg[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]