- lör 05 jul 2014, 19:58
#877742
Hej. Har nyligen köpt mig en v70-98 144 hk.10 ventilers. Märkte på vägen hem när vi köpt den att den tickar från ventillyftarna. Den va helt tyst vid provkörningen. Den tickar altså bara när den är varm, samma sak varje dag. Kall motor=tyst. Varm motor=tickar.
Den har gått ca 22000 mil och tidigare i bilens liv har man slarvat ca 2 ggr med intervallen på motoroljebytena, ca 2-3000 mil mellan bytena tyvärr.
Jag har bytt olja 2 ggr nu på 200 mil. Castrol Magnatec 5w40 och nya oljefilter båda gångerna. Vid första bytet hade jag i Crc s engineflush och andra bytet Omega 907(2st 250ml flaskor) Oljan efter andra bytet var kolsvart.
Jag har varit förbi Bilia och låtit en erfaren mek lyssna. Han tyckte inte de lät så mkt om ventillyftarna å att jag kunde köra på bara de inte blev värre.
Jag undrar nu om detta att den e tyst vid kall motor och börjar ticka när oljan e varm. Har det ngt att göra med att oljan blir tunnare när den är varm?
Mkt tacksam för svar.
Den har gått ca 22000 mil och tidigare i bilens liv har man slarvat ca 2 ggr med intervallen på motoroljebytena, ca 2-3000 mil mellan bytena tyvärr.
Jag har bytt olja 2 ggr nu på 200 mil. Castrol Magnatec 5w40 och nya oljefilter båda gångerna. Vid första bytet hade jag i Crc s engineflush och andra bytet Omega 907(2st 250ml flaskor) Oljan efter andra bytet var kolsvart.
Jag har varit förbi Bilia och låtit en erfaren mek lyssna. Han tyckte inte de lät så mkt om ventillyftarna å att jag kunde köra på bara de inte blev värre.
Jag undrar nu om detta att den e tyst vid kall motor och börjar ticka när oljan e varm. Har det ngt att göra med att oljan blir tunnare när den är varm?
Mkt tacksam för svar.
V70N 2.5t 2004 självväxlande, BSR steg 1