Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hej. Har nyligen köpt mig en v70-98 144 hk.10 ventilers. Märkte på vägen hem när vi köpt den att den tickar från ventillyftarna. Den va helt tyst vid provkörningen. Den tickar altså bara när den är varm, samma sak varje dag. Kall motor=tyst. Varm motor=tickar.
Den har gått ca 22000 mil och tidigare i bilens liv har man slarvat ca 2 ggr med intervallen på motoroljebytena, ca 2-3000 mil mellan bytena tyvärr.
Jag har bytt olja 2 ggr nu på 200 mil. Castrol Magnatec 5w40 och nya oljefilter båda gångerna. Vid första bytet hade jag i Crc s engineflush och andra bytet Omega 907(2st 250ml flaskor) Oljan efter andra bytet var kolsvart.
Jag har varit förbi Bilia och låtit en erfaren mek lyssna. Han tyckte inte de lät så mkt om ventillyftarna å att jag kunde köra på bara de inte blev värre.

Jag undrar nu om detta att den e tyst vid kall motor och börjar ticka när oljan e varm. Har det ngt att göra med att oljan blir tunnare när den är varm?
Mkt tacksam för svar.
av Kermithboy
Kan de vara lyftarna som låter då?
Den är ju tyst när motorn är kall, hade de varit spridarna hade den väl låtit med kall motor åxå?
Mvh/Thomas
av *pettson*
Sjunkande oljetryck vid varm förmodligen. Två alternativ, silen igensatt med rester eller lager som börjar bli otäta i nederdelen så att oljetrycket sjunker i toppen. Bara börja mäta oljetrycket för att se hur det varierar. Det finns en tredje anledning med, men den brukar inte komma så tidigt och det är att kanalerna i kamkåpan börjar bli igensatta. Det finns inget tvättmedel att hälla i oljan som löser nåt av problemen. Det är som sagt bara att börja mäta för att få veta hur värdena är.
av *pettson*
Oljetrycket mäts där din oljetrycksgivare sitter. Dvs i ramlagerkanalen. TYVÄRR finns det inte något sätt att mäta oljetrycket längre upp sådär direkt.
Hade varit bra att kunna mäta på tre nivåer, eftersom motorn är byggd i just tre nivåer. Börja med att mäta oljetrycket kall resp, varm. Sen riva ned tråget och tvätta ur det samt att tvätta ur oljepickupen noggrant. ELLER för all del byta densamma mot en uppgraderad variant.
Se om det blev någon skillnad. Det bör definitivt ha blivit det.
av Kermithboy
Okej. Då river jag nog ner tråget och gör rent. Byter man silen eller rengör man den? Å pickupen, är den dyr?
Packning till tråget-köpa på Volvo?
av Kermithboy
Nu är tråget och pickupen rengorda. Ingen skillnad i tickandet dock.
Har inte haft möjlighet att mäta oljetrycket tyvärr. Det var rätt mycket avlagringar i tråget, men oljekanalerna såg fina ut. Så, ponera att oljetrycket är bra (när jag får möjlighet att kolla det) är det troligtvis tryckarna som e dåliga eller ngt annat?

Och jag undrar: Om jag häller i halvsyntet 10w40, kan det tysta tickandet eftersom den e lite tjockare-tillsvidare tills jag får råd å fixa det egentliga felet? Eller är jag fel ute?

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]