Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svepas
Hej!
Har just köpt en begagnad V70-99 med B5244S AW55-50 automat.
Men efter 3 dagars körning har gasen börjat leva sitt eget liv, ETS lampan tänts och farthållaren slutat funka.
Gasen står och hackar på tomgång (sekundsintervall, pumpande)samt vid körning (längre intervall), följer inte fottrycket. Svarar ibland inte alls då jag trycker den i botten.
Då det hände första gången upptäckte jag att ETS lampan tänts och har hört att detta har med gasspjället att göra???
Hur löser man sånt här? Jag mekkar inte själv. Är det bara Volvoverkstad som rår på denna typen av fel? (förstår att dem är dyrare).
Har farthållaren något samband med gas-hackandet eller ETS?
Någon kunnig som kan tipsa?

Mvh
:)
av eikido
Standard problem med gasspjället som börjar bli dåligt. Finns 3 sätt att lösa det på.

1. Rengöra, brukar inte alltid funka och brukar bli dåligt ändå efter ett tag
2. Låt volvo byta gasspjället. Väldigt dyrt.
3. Köp ett renoverat spjäll från atech2 och byt själv. Riktigt lätt om du inte har en turbo.
av Svepas
Tack för snabbt svar eikido!
Det är en V70GLT och verkar då vara en 2,4 med 170hk....alltså INTE en turbo enligt tabell på wikipedia :wink: .
Får kolla atech2 då och be en polare byta eller göra det själv om det är busenkelt.
Köper man hela spjällhuset då?
Användarvisningsbild
av Nexus
köpte du bilen privat? Annars skulle jag hävda det som garantiåtgärd till firman som sålde bilen....
vad du än gör klipp inte kabeln till spjället då den brukar gå bakom fästet till startmotor. Klipper du får du betala mera när du lämnar in det...
Sen ska väll nya spjället ha lite ny mjukvara oxå?

Ja farthållaren sätts ur funktion när spjället är defekt
av Svepas
Ja, Nexus... tyvärr privatköp.
Bilen verkade helt OK då jag provade den och gick kanonfint i 3 dagar innan lampan tändes och gasen började spöka.
Ja....var får jag tag på mjukvaran?

Tack, Lucif3r! Jag hittade den. :D

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]