Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej jag har en v70 2,0 se -99 jag har bytt ackompressor på den och fyllt på gas och fått den kollad att den inte läcker,men nu efter en vecka så kommer det ingen kall luft längre utan det känns mera som det är ljummen luft som kommer , nån som vet vad det kan vara
Användarvisningsbild
av js1
Går kompressorn igång?
Om den går igång men bara i korta intervall, nån sekund varje gång den drar, håller din gas på att ta slut igen, dvs systemet är inte tätt.
av BjarneJ
Kan även vara magnetventilen som bråkar.
Användarvisningsbild
av js1
Du ser och hör om kompressorplattan drar om du kollar när motorn är igång. Den yttre delen av remskivan på kompressorn snurrar med när magnetventilen drar.
Användarvisningsbild
av taxi
Ni menar förstås magnetkopplingen hoppas jag? Men det är ett bra råd, kolla kompressorn går först.
Varför byttes kompressorn?
av BjarneJ
Om du följer påfyllnadsröret sitter det där en elanslutning på en kontakt där röret går in i kabinen (vänster sida sett framifrån). Med motorn igång kan du lossa denna och sätta dit den igen. Gör detta ett antal gångar. Om kompressorn går igång varje gång du sätter dit kontakten - och slår ifrån efter en kort stund - har du ett fel på magnetventilen och måste ta bort lite schims på kompressorn. Ett annat sätt att kolla är att med motorn igång trycka med en kofot på kompressorns axel och hålla den intryckt en stund du kan då känna på rören om systemet kyler. Även i detta fall måste schims bort.
av BjarneJ
Naturligtvis är det magnetkoppling vi pratar om och inget annat. Magnetventiler har andra funktioner. :-/O/
Användarvisningsbild
av js1
Nja, om det är dåligt tryck i systemet slår kompressorn ifrån efter nån sekund pga av att lågtrycksvakten slår till. Det har inget med magnetkopplingen att göra.
Schimsning brukar yttra sig genom att magnetkopplingen inte drar när det är varmt ute och systemet gått en stund.
Den yttre skivan på komressorn är inte slät och att rekommendera någon att trycka här med en kofot är ganska dumt om man inte säkert vet vad man gör.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ponera att man skulle råka trassla in sig i maskinerit med den där kofoten som näms ovan :-O) .
är det möjligt att ta ett kvastskaft i stället kanske nogåt mindre farligt men vad vet jag
det är nog bäst att tänka sig för även med kvastskaftet själv skulle jag nog inte våga.
såg att fler än jag regerade först efter jag skrev detta.

Med vänlig hälsning hasse.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]