Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

http://www.amazon.co.uk/Contitech-CT979 ... B0068MXNZ8

Det som ser även ut som rikitgt bra kvalitet, Continental Contitech. Ska man slå till?

OBS att det gäller en kompeltt sats, Tensioner Pulley, Deflection/Guide Pulley, timing belt
Syns här
http://www.aamkatalog.ctapps.de/aam_kat ... le=CT979K1

Min huvudfråga är, vem gör Volvos original kamrem till min 2.4 T - B 5244T7?
Gates? Contitech? Optibelt?
Köp det billigaste du kan hitta. Då får ändå skit om du köper på Volvo.
Köpte nyss 4 oringar som man kunde t.ex göra själv eller köpa billigare.

Jag trodde jag skulle få ge ca 50 kr för alla fyra, men dra mig baklänges....155 kr. T.o.m volvoanställda sa att det är dyrt.

Ett riktigt billigt och bra ställe är Bildelaronline24.se. Då kan man få BOSCH, Elring, MAHLE kvalité för några hundralappar när det kostar flera tusen kronor här i landet där alla är blåsta på pengar 24/7.
Har aldrig haft några kvalitets problem med Volvos delar. Tycker man delarna är dyra köp på annat ställe .Det är ju frivilligt vart man handlar. Kamrem köper jag alltid på märkesverkstad .
Jo vissa saker är svindyra på volvo. Oljelockspackning tror jag kosta typ 40:- På nätet kostar den 9 kr :roll:
Håller med om att köpa det billigaste. Tror att kvaliteten är helt OK oavsett fabrikat. Optibelt och Conti är världsledande inom transmission.

Vill ändå lägga in en brasklapp till Herr Volvo742. På min tid hos Trelleborgs Gummifabriks AB tillverkade vi kilremmar (fläktremmar) till en mängd olika bilfabrikat. Det bilmärke som ställde allra högst krav var Volvo. Trots att vi tillverkade även till bl.a Rolls Royce (vars krav var lägre).

Av samma sats remmar stämplades de med olika "brands", En del fick "Volvo original", andra fick "DEX" (volvos eget piratmärke) och resten stämplades sonika med "Trelleborg". Och givetvis blev remmarna i blå förpackning de dyraste på marknaden. Men... kvaliteten var absolut på topp jämfört med andra fabrikat (mängder av jämförande labtester avseende hållbarhet, funktion i extrem kyla eller hetta, längdstabilitet.etc etc) visade detta. Men visst, stoppa något in blå förpackning så ökar priset med uppåt 3-400 procent, minst.

Att man sedan har upplevt att man fått dåliga produkter från Volvo kan bero på att Volvo (som alla andra tillverkare) måste ha en mängd alternativa underleverantörer, och att någon eller några inte levt upp till kvalitetskraven, eller i alla fall legat på undre nedhalvan.
Jag köpte ett motorfäste på klracing till xc70 I för 469 kr och då hade dem tagit bort ett märke och stoppa den i en påse som gör delar till Volvo. PRO parts Sweden.

Annars stog det Made In China på produkten jag fick.

På volvo skulle dem ha ca 1500 kr.
Proparts är i princip samma företag som skruvat. Som i sin tur har samma roll som biltema. Det köps in saker billigt från hela världen som märks proparts och skickas ut. Det har inget som helst med volvo eller orginal att göra. Proparts har ingen egen tillverkning mej veterligen.
Alla mina delar jag har köpt och varit märkt med proparts har alltid passat, fungerar och har varit riktigt billiga. Ibland har man fått "Made in USA" på vissa delar. 8)

Annars föredrar jag Bildelaronline24.se. Då får man ju Mahle, Bosch, Elring produkter till extremt billiga priser.

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]