Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Var och besiktade min 854 96:a i förrgår och det var inga problem förutom ett litet ... "att tänka på" bussningen som sitter längst ut från vänster bakhjul med infästning mot höger bakhjul hade börjat gå sönder i aluminiumen runt själva bussningen, ett vanligt fel på dessa konstruktioner av bakvagn enligt besiktningskillen...
Nu till min undran... har beställt ny bussning ( Byter på båda sidor samtidigt) .. I Hynes så står det inget om detta ...jag undrar om någon har erfarenhet av att byta dessa bussningar och om det var några problem... jag är rätt hyfsad på att meka... har tillgång dom flesta verktyg...
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Jag har bytt på min, och det var ingen rolig historia. Skruvarna oxiderar fast med bussningen så dom "bildar en enhet", det bästa är att ta ner hela bakvagnen så du kommer åt att kapa dom och "bända upp" länkarmen så att du får ut bussning och resterna av skruvarna (se till att du har nya skruvar innan du börjar!). Att ta ner själva bakvagnen är inte speciellt komplicerat, men det kräver lite tid när man gör det hemma i garaget utan lyft. Sen bör du göra 4-hjulsinställning efteråt, för att undvika sneddragning och -slitning.

På min hade dessutom handbromsvajrarna rostat fast i infästningen vid bromsskölden, så för mig var det lättast att lossa dem från spaken. Men min kärra är en uråldrig antikvitet från -92, så du kanske är lyckligare lottad =)

Lycka till!
Användarvisningsbild
av kenlav
Misstänkte nästan att man behöver plocka ner bakaxeln... men det är inga problem ... jag har garagedomkraft , pallbockar , tryckluftsverktyg etc etc.. Synd bara att jag precis haft inne bilen för 4-hjulsinställning eftersom gamla däcken slet snett och det blev även en justrering av bakvagnen.. kanske man kan få rabatt på ny inställning... eller om man märker upp ordentligt innan nedmontering av bakaxeln kanske det går ändå... nya bultar ingår när man köper satsen...tror jag....står så på Mekonomens hemsida i alla fall...
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Då kommer du lösa det galant! =)

Ok, jag löpte bussningen på Volvo, och då ingick inte skruvarna. Sen började jag riva och fick ångest när jag insåg att jag var tvungen att åka och köpa skruvarna - utan bil.

Surt det där med fyrhjulsmätningen!! Det går kanske att märka upp, men om du har någorlunda fräscha däck så är det nog värt att kosta på en ny inställning ändå... Trist att slita snett.
Användarvisningsbild
av kenlav
Fick äntligen tummer ur handen och bytte båda bussningarna då det strax är dax för besiktning igen. Den sönderrostade bussningen (vänstra) satt så fast att det inte gick att få ut bultarna , dom hade blivit ett med materialet, så räddningen blev TIGERSÅGEN .. det bästa verktyget för detta arbete. Sågade isär bussningen på 2 ställen genom lagret och bultarna sedan ramladet lagret ur. Ändbulten som håller fast lagret i bagvagnen lossades med mutterdragaren. Behövde inte ta bort bakvagnen. Fick hälp med ihopsättningen av bakaxeln av en kompis. Hade aldrig grejat själv med bakvagnen på plats. Arbetstid med lite strul ca 3-timmar... Så nu blir det att beställa tid för 4-hjulsinställning.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]