Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Blev precis ägare till en 850 Turbo -95 med motor och turbo från T5-R. Den är chippad av BSR så ca 300HK.

Jag visste om dessa saker när jag köpte den så nu vill jag bara åtgärda det så billigt och smidigt som möjligt så frågar er här om era tankar! :-)-)

Första saken är:

Startmotorn går alltid extra länge vid start, känns som att det är värst när man nyligen haft bilen igång, typ efter affären, då tror jag det kan dra ut som mest ca 4-5 sekunder ungefär. Annars kanske 2-3 sekunder ungefär.

Ägaren förklara att det va tändspolen som behövde bytas, så tänkte bara kolla med er om det låter vettigt? Och även vilken som är att rekommendera?

Andra saken:

På tomgång och vid frikoppling så är det ett pulserande ljud som låter som det är ojämnt flöde i avgassystemet, jag har original avgas från turbo vad jag förstod med annat ändrör bara. Vad kan detta bero på?

Tacksam för svar!

Mvh Matchmiss
Senast redigerad av 1 Matchmiss, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. Menar du att startmotorn fortsätter snurra fast motorn har startat? Eller att det tar 4-5sek innan motorn startar?
Ta och läs ut felkoder, det gör du pissenkelt under huven på -95or

2. Kan vara vad som helst. Allt ifrån motorfästen till något läckage eller nått. Felsökning gäller.
av Matchmiss
Lucif3r skrev:1. Menar du att startmotorn fortsätter snurra fast motorn har startat? Eller att det tar 4-5sek innan motorn startar?
Ta och läs ut felkoder, det gör du pissenkelt under huven på -95or

2. Kan vara vad som helst. Allt ifrån motorfästen till något läckage eller nått. Felsökning gäller.
1. Ah precis startmotorn går extra länge men startar alltid, och när den väll startat går bilen som vanligt, inga missljud, hackande osv osv

2. Okej vi tänka bort teorin om att original avgas är för litet för t5-r motorn och turbon samt bsr trimmet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. Ja, då har det absolut ingenting med någon tändspole att göra... Låter mer som att solenoiden i startmotorn inte slår av som den ska. Det är väl startmotorn ner för inspektion och uppsmörjning som gäller.
Du kan ju prova vrida tillbaka nyckeln nån millimeter direkt efter motorn startat, och se om startmotorn slår ifrån som den ska då.

2. Knappast för litet. Turbon är ju inte direkt stor(är väl en 16g har jag för mig), och motorn i övrigt har istortsett inga skillnader mot en vanlig T5a - det som skiljer dom 2 åt är programvaran i styrboxen.
Avgassystemet hänger med bra mycket längre än den lilla effekt du får ut av ett chip.
av Matchmiss
Lucif3r skrev:1. Ja, då har det absolut ingenting med någon tändspole att göra... Låter mer som att solenoiden i startmotorn inte slår av som den ska. Det är väl startmotorn ner för inspektion och uppsmörjning som gäller.
Du kan ju prova vrida tillbaka nyckeln nån millimeter direkt efter motorn startat, och se om startmotorn slår ifrån som den ska då.

2. Knappast för litet. Turbon är ju inte direkt stor(är väl en 16g har jag för mig), och motorn i övrigt har istortsett inga skillnader mot en vanlig T5a - det som skiljer dom 2 åt är programvaran i styrboxen.
Avgassystemet hänger med bra mycket längre än den lilla effekt du får ut av ett chip.
1. Ah okej! Jag har haft startmotorn som stor misstänkt också, när han sa att det va spolen så hade han inga direkt anledningar utan "nu är det den som felar" var hans argument, så jag tog det med en nypa salt. Aldrig hållt på med en startmotor förut så lite vägledning vore bra!

2. Näe okej trodde väll inte det heller :-DD Vad skulle det kunna vara isåfall? Svårt för dig att gissa kanske, ska försöka filma ljudet så förstår du det nog bättre. Men är liksom ett ojämnt brummande från avgassystemet typ som att flödet inte är jämnt och konstant, tomgången är vad jag sett dock stabil på ~900 rpm vilket ska vara normalt har jag läst.
av Matchmiss
Så här finns det ett videoklipp angående problem 2:

Låter inte som tickande utan som en rem eller dylikt, belysningen i bilen börjar och flimra lite på tomgång, ljudet försvinner så fort man åker iväg men vid frikoppling och tomgång kommer det :???:
av Matchmiss
Update:

Märkte idag att om jag står still med friläge i så låter den som på videon, men trycker jag ner kopplingen så försvinner det, sen släpper jag upp den så låter det likadant eller mindre, det är olika.

Enligt: http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... df13d76aa8 så är det normalt ljud från lådan.

Han jag köpte den av hade ju ner lådan för ca halvår sen och han sa att den såg fin ut och han renovera den även och kortade växlarna lite.
av Matchmiss
Lucif3r skrev:Med tanke på att ägaren påstod att tändspolen gjorde så startmotorn fortsatte gå så skulle jag nog inte ge mycket för hans låd"renovering".
Haha näe... lite i den banan jag tänkt också. Däremot så tror jag inte att det var han som gjorde bytet eftersom jag fråga han om T5-R motorn och turbon och börja prata om overboosten och då blev han helt lost och förstod inte alls vad jag mena... (S)

Men tror du det är värt att köpa en beggad startmotor som funkat fint när den togs ut för 300kr? Aldrig meckat med startmotorn förut nämligen.. :oops:

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]