Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mil528
För det mesta gör den det men inte då det är riktigt varmt ute och man behöver den som mest...

Startar jag en kall bil går den igång utan problem men efter att man kommit en bit på väg slutar ac-n att kyla och går inte igång igen förrän man stängt av bilen. Nån gång har det hänt att den hoppat igång igen efter ett tag men oftast inte.

Felet uppdagades redan förra sommaren och vad som gjordes då med hjälp av en kyltekniker i bekantskapskretsen var att vi fyllde på gas och bytte relä till kompressorn, dock utan resultat.

Vi provade att bygla i reläboxen så kompressorn fick direktström men det gjorde ingen skillnad. När relät sitter i blir det varmt så det verkar göra sitt jobb.
Försökte med hjälp av en bräda trycka remskivan mot kompressorn för att ge en hjälpande hand att dra ifall glappet var för stort, även det utan resultat.

Sammanfattningsvis: i utetemperaturer upp till ca:25grader fungerar allting alldeles utmärkt, när det blir varmare vill inte kompressorn gå igång.

Tankar och ideer om detta mottages tacksamt.
av xxargs
kolla enklast med en tångamperemeter klämd runt sladden som drar magneten att ström finns till kompressorn när den är tänkt att den skall arbeta (tångamperemeter finns tex. biltema 15288 för 649:-, köp inte den billigare på 400:- då den har svårt att mäta lägre strömstyrkor ...)

finns det inte ström så är det något i styrningen som bråkar (relä, säkringar, styrdosa, sensorfel etc.)

Finns ström men magnetkopplingen inte dragit (mätes medans motorn går och AC är tänkt att arbeta) så är förmodligen spelet för stort [kring 0.75 - 1 mm spel] och magnetkopplingen bör schimsas om - det finns flertal trådar om detta varav en är här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=68329 och man kan i regel också kolla med ett bladmått att spelet inte är mycket över 0.5 mm - är spelet större så kan man få den beskriva felsymtomet.

Att det slutar att fungera när det är varmt ute och så fort motorn börja få upp värmen det beror på att generatorn sänker spänningen när det är varmt ute för att inte överladda och koka sönder batteriet och ligger man precis på gränsen rent slitagemässigt på kopplingen så kan mindre än 0.2 Volt sänkning av laddspänningen (tex från 13.8 Volt vid start till 13.6 Volt när motorn börja få upp värmen) vara mer än nog för att magnetkopplingen skall sluta att fungera.
av xxargs
Det här är så enkelt och vanligt fel att detta borde varenda bil-AC kylnisse ganska snabbt komma till den slutsatsen i felsökningen.

Sedan är det annan sak om de vill göra jobbet att shimsa om - de tjänar mycket mera på att byta en kompressor nämligen och försöker att få kunden att gå på den spåret istället.

Om komressorn löper jämt och fint, och ingen oljud utöver vad som är normalt för denna (typ) under drift så ser jag ingen anledning till att byta kompressorn bara för att magnetkopplingen har blivit sliten och många av dessa går också att shimsa om på plats i bilen utan att tömma ur systemet.

Eller som någon sa, i taxibilar kan kompressorn fungera i över 35000 mil utan problem, i alla fall om det är nippondenso-kompressorer i fordonet och speciellt om det är modellen av scrolltyp - dom är nära på skottsäkra.

problemet är att idag är att man kör kompressor med ibland variabel snedskiva för att kunna reglera slaglängd steglöst etc. och problemet med den kompressortypen är många rörliga delar (5, 7 ibland 9 kolvar) och en reglerventil antingen tryckstyrd eller elektrisk styrd som har tendens att krångla eller sättas igen. konstruktionen som sådan är helt enkelt ömtåligare än en scroll-konstruktion (och ON/OF-styrning)...
av 855 T5 -94
Schimsade om min AC kompressor nyligen. Den slog till när bilen var kall men inte om det blev riktigt varmt. Det var 1mm spel när jag mätte och det är absolut för stort spel. Bara att byta brickan som kommer med ut när man väl fått lös centrumet. Det är trångt och tar tid, MEN det är värt det efteråt.
Det funkar typ som i länken längre upp i inläggen, fast V70 mfl måste man skruva underifrån. Vik undan plastinnerskärnen så ser man lite mer. Lossa centrunskruven i kompressorn och ta bort den. Ta 3st rostfria M5 (funkar även med 8,8 kvalitet men kan bli gängpaj) längd får du mäta dig till. Sätt dom i dom minsta hålen och skruva in dom till det tar stopp. Dra sedan växelvis på alla 3 så kommer centrumet ut lite i taget, sakta med säkert. Det lossnar till slut. Sen får man lirka lite innan man får ut det. Kom i håg brickan som följer med, mät den och byt den till en tunnare (0,3-0,5mm). Skruva ur dom 3 M5 för dom behövs inte mer nu. Återmontera sedan, kan vara lite trögt att få dit centrumet. Men bänd lite till centrumskruven tar gäng, dra fast. Det är trångt och det tar tid. Kyl dig i värmen.
Senast redigerad av 1 855 T5 -94, redigerad totalt 0 gånger.
av mil528
Tackar xxargs för bra beskrivning av hur systemet funkar och varför det inte funkar.
Verkar som att chimsa om kompressorn är en lämplig första åtgärd.
av mil528
Då var kompressorn chimsad, spelet var ca 1mm vilket väl var i mesta laget. Satt bara en bricka i som var 0,75mm tjock och då jag inte hade någon tunnare att sätta i satte jag ihop det hela utan någon bricka så spelet är nu följdaktligen 0,25mm.
Återstår bara att invänta nästa värmebölja så systemet får bekänna färg...
Användarvisningsbild
av erikn
Har nyligen köpt en V70 -98 för 10'. Blev förvånad att AC fungerade fortfarande, men den slutade när det blev varmt. Det är min guide så jag vet hur man gör, dock är det trångt på den här. Hur kollade jag då? Jo, jag lät motorn vara igång när vi kom fram till landet (utan AC) och sedan gick jag och hämtade kvasten med träskaft. Ner försiktigt till kompressorn och peta lite på magnetkopplingen. Den högg direkt och började kyla.

Ska försöka göra en till guide när jag schimsar den här.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]