Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Priset är umgefär det samma (300 kr för koningsverktyg på Biltema) men vad är lättast? Âr bromsrören fån Bilia (volvo) och / eller mekonomen, färdigböjda? Riskerar jag att jag inte får loss de gamla rören i den andra änden (trevägskopplingen). Âr det svårt att kona bromsrör?
Vad är smidigast?
Det är aldrig fel att lära sej att kona bromsrör. MEN.. att lära sej det för att man MÅSTE göra det.. är fel väg att gå.
Innan man ens vet varför man gör dom olika konor som står till buds så rekommenderar jag dej att köpa saker och ting färdigt.
Det är dessutom inte så *bara* att kona rätt med det billigaste verktyget eftersom konan gärna blir för grund, eller sned om man inte vet hur man ska göra.
Proffsverktyget är inte nån ide att köpa för att använda en gång per år på sin höjd.

Nej dom flesta mindre rör är INTE färdigböjda. Dom levereras raka och böjs sen av dej på plats.
Till info så rekomenderar Mekonomen lite för långa bromsrör til 850. Vänster bak rekomenderas 65 cm, oginal är ca 58 cm. Höger bak rekomenderas 90 cm. Orginal är ca 86 cm så där funkar det ok med 90 cm. Vänster bak är det dock inte så mycket utrymme för extra böjar för att kompensera för det för långa bromsröret. Biltema har 61 cm som fungerar bra till vänster bak! Om bromsoknippelen var fastrostad är det också stor risk för att kopplingen mellan bromsslangen och bromsröret kärvar. Biltemas rostlösare med kyleffekt fungerade på mina kopplingar. Viktigt att hålla emot med en polygrip eller dyl. så att inte bromsröret vrids med när du skall lossa bromsröret (bromsslangen sitter "fast" i en konsoll men tåler inte allt för många NM...) .
Tror att det var sommaren 2009 som jag bytte alla ok. Jag kapade så nära den fastrostade nippeln som möjligt och konade sedan med biltemas billiga verktyg. Då bilen är lyft hänger hjulen i sitt nedersta läge och om de gamla kapade bromsrören räcker då så borde dom räcka även vid körning. Jag har i alla fall passerat fem besiktningar sedan dess, alltid med strålande bromsresultat.
Kona orginal rören i metal med enkelt koningsverktyg är jätte svårt rekomenderas ej av mig.

Koppar rör är enkelt att kona, lite enkla tips vertyget du skruvar trycket med skruva det i botten röret du ska kona kommer då precis på plats mellan vertyget du klämt fast det i och press vertyget med tryckbitten i. Då kommer ca 4 mm rör synas då tycker jag att jag brukar få till koningen så som orginal koningarna ser ut. Lite prova de på ett skrotrör rekomenderas innan du gör det i skarpt läge. Glöm inte heller att sätta ditt nippeln på röret innan du konar.

Här en video med en som konar rör. Tycker dock att den konan han gör är för liten för bromsrör men principen ser du som är intresserad av att lära dig kona rör.

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]

Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad […]

Hej! Tack för enastående inlägg p[…]

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]