- sön 18 maj 2014, 02:45
#865268
*Det ryktas om en episk blogg som avhandlar detta mycket inlevelserikt men jag kan inte hitta den. Om nån vet vad jag pratar om vore det jättekul att läsa den*
Har idag bytt övre bakre motorbussningen och igår bytte jag nedre/undre främre motorfästet (motormontering). Det nedre tog ca 10min att byta och resultatet var oslagbart! Det övre var lite knivigare men jag tror jag hittade en smart lösning som alla kan ta del av. Jag tycker därför att denna investering på ca 400kr är något alla bör göra som tycker att bilen är svårkörd och låter illa på låga varv och vid växlingar.
Resultatet blev otroligt bra... Långt över förväntan. Min personliga uppfattning är att det undre nedre främre motorfästet gjorde nästan hela skillnaden. Av nyfikenhet bytte jag även det övre bakre men här var inte skillnaden lika påtaglig. Jag valde originalgrejjer framför polyeurutan då komfort är viktigt för mig. Det gör ingenting och jag får göra om det här om 10 000 mil igen
Först kollade jag det undre, nedre främre motorfästet. Som skruvat kallar motormontering och som på engelska heter Torque Rod.

Misstänkt slut

Sen den övre motorbussningen. Gummit sprucket!

Att demontera det undre var enkelt. Jag hissade upp bilen på förarsidan för att få mer plats. Sen "väckte" jag muttrarna med kopparslägga och huggmejsel då detta var vad som erbjöds. Sen var det bara att lossa. Helt utan tillhyggen och förlängare.
Den mådde inget vidare


Återmontaget gick som en dans. Jag sänkte ner bilen innan jag drog fast motorfästet (vet ej om det spelar någon roll)
Det övre fästet sedan.... Lite knivigare men det finns en del info att läsa om detta. Jag hade ett hålsågs-kitt från biltema. Bussningen är 65mm i ytterdiameter så 67mm sågen blev perfekt. Då blev klossen 62mm och det tyckte jag blev bra att trycka ut den gamla bussningen med. Detta kan dock vara overkill. Har man lite bråttom kan man säkert såga sönder bustningen med bågfil lite försiktigt och ta ut den i delar. Jag tyckte dock det var kul att se om man bygga en avdragare av en 2tum4 och en gängstång med brickor och muttrar.
Avdragare

Demontering

Det small rejält när den släppte. Satt gött fast.

Jag satte en tving för att fixera brädan så bussnigen skulle pricka hålet på vägen ut.


Borta

Återmontering
Det här hade jag hört skulle vara lite knivigt. Det var det dock inte om man fixerade packningen med en snabbtving. Sen tog jag bara en tidigare använd brädbit och kopparsläggan och knackade korsvis på bussningen så den gled rakt in. Det sista fick jag knacka in med en skruv eftersom bussningen var lite försänkt i sätet.
Viktigt med produktbladet kvar på tvingen :). Notera även hur stor bussningen är i förhållande till hålet.

En god bit in


Det sista

Alles klar. Pilen på gummit uppåt och spåret i hålet mot torpedväggen.

Hoppas någon kan få hjälp av detta :)
Har idag bytt övre bakre motorbussningen och igår bytte jag nedre/undre främre motorfästet (motormontering). Det nedre tog ca 10min att byta och resultatet var oslagbart! Det övre var lite knivigare men jag tror jag hittade en smart lösning som alla kan ta del av. Jag tycker därför att denna investering på ca 400kr är något alla bör göra som tycker att bilen är svårkörd och låter illa på låga varv och vid växlingar.
Resultatet blev otroligt bra... Långt över förväntan. Min personliga uppfattning är att det undre nedre främre motorfästet gjorde nästan hela skillnaden. Av nyfikenhet bytte jag även det övre bakre men här var inte skillnaden lika påtaglig. Jag valde originalgrejjer framför polyeurutan då komfort är viktigt för mig. Det gör ingenting och jag får göra om det här om 10 000 mil igen
Först kollade jag det undre, nedre främre motorfästet. Som skruvat kallar motormontering och som på engelska heter Torque Rod.

Misstänkt slut

Sen den övre motorbussningen. Gummit sprucket!

Att demontera det undre var enkelt. Jag hissade upp bilen på förarsidan för att få mer plats. Sen "väckte" jag muttrarna med kopparslägga och huggmejsel då detta var vad som erbjöds. Sen var det bara att lossa. Helt utan tillhyggen och förlängare.
Den mådde inget vidare


Återmontaget gick som en dans. Jag sänkte ner bilen innan jag drog fast motorfästet (vet ej om det spelar någon roll)
Det övre fästet sedan.... Lite knivigare men det finns en del info att läsa om detta. Jag hade ett hålsågs-kitt från biltema. Bussningen är 65mm i ytterdiameter så 67mm sågen blev perfekt. Då blev klossen 62mm och det tyckte jag blev bra att trycka ut den gamla bussningen med. Detta kan dock vara overkill. Har man lite bråttom kan man säkert såga sönder bustningen med bågfil lite försiktigt och ta ut den i delar. Jag tyckte dock det var kul att se om man bygga en avdragare av en 2tum4 och en gängstång med brickor och muttrar.
Avdragare

Demontering

Det small rejält när den släppte. Satt gött fast.

Jag satte en tving för att fixera brädan så bussnigen skulle pricka hålet på vägen ut.


Borta

Återmontering
Det här hade jag hört skulle vara lite knivigt. Det var det dock inte om man fixerade packningen med en snabbtving. Sen tog jag bara en tidigare använd brädbit och kopparsläggan och knackade korsvis på bussningen så den gled rakt in. Det sista fick jag knacka in med en skruv eftersom bussningen var lite försänkt i sätet.
Viktigt med produktbladet kvar på tvingen :). Notera även hur stor bussningen är i förhållande till hålet.

En god bit in


Det sista

Alles klar. Pilen på gummit uppåt och spåret i hålet mot torpedväggen.

Hoppas någon kan få hjälp av detta :)
Senast redigerad av 1 kennta, redigerad totalt 0 gånger.