Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjena vilken olja är bäst att ha i lådan manuell
bil s70 GLT 1999. + 28k mil.
grejen är den att den skrammlar på tomgång varmkörd på friläge koppling uppe (pinsamt).
finns det nån olja som kan tysta ner eländet lite utan att den blir mer trögväxlad?.

en del av er mins troligen min tråd får ej i backen vid kall motor tror jag den hette
koppling å allt ska bytas framöver enl de förslag jag fick det kommer att bli på det sättet.
man kan ju undra om det blir byte låda samtidigt?.
till saken igen jag har den olja som volvo säljer i nu byttes för ca 1.5 år sen.
undrar även om ja har ett sk dubbelmasse svänghjul kan det ställa te med oväsen?.

några förslag på nåra bra oljor som kan tysta lådan i mottages med största tacksamhet :D .
denna gång fick ja lite fart på sökningen men det gav mig just inga svar på det jag undrar över här för kännedom.
stavlingen Bjur ja på Med vänlig hälsning gubbstrutt.
av *pettson*
En del av problemet försvinner när du haft lådan nere för åtgärd. Gms syncromesh olja är designad för att dämpa oljud i saabs lådor med motsvarande problem. Men helt löst blir inte problemet, det kräver att man bygger om lådan. Vilket senare modeller är från fabrik.
Kan tyvärr inte sägs om du har dubbelmasse svänghjul, du borde ha det. Men om du inte hör en satans massa klonk o oljud när du åker iväg så är inte svänghjulet akut dåligt. Hur det mår ser du när lådan är nere som först.
av *pettson*
sådär.. 2004-2005 nåt blev det någon form av slutlig uppgradering. Skramlet är synkringarna som ligger och rasslar. Saab gjorde en quickfix med sina lådor, man öppnade och monterade fjädrar som håller ringarna stilla.
Volvo monterade dubbelmassesvänghjul åt dom som skrek mest och struntade i dom andra. Man gjorde inga ombyggnadssatser eftersom man ändå inte rör lådorna invändigt.
*pettson* skrev:En del av problemet försvinner när du haft lådan nere för åtgärd. Gms syncromesh olja är designad för att dämpa oljud i saabs lådor med motsvarande problem. Men helt löst blir inte problemet, det kräver att man bygger om lådan. Vilket senare modeller är från fabrik.
Kan tyvärr inte sägs om du har dubbelmasse svänghjul, du borde ha det. Men om du inte hör en satans massa klonk o oljud när du åker iväg så är inte svänghjulet akut dåligt. Hur det mår ser du när lådan är nere som först.
nej helt tyst förväntar jag mig inte får vara glad om det blir lite bättre.
inget klonk när jag åker iväg.
vill även nämna att jag endast haft bilen i ett par månader.

tack för svar gubbstrutt.
Senast redigerad av 5 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
*pettson* skrev:sådär.. 2004-2005 nåt blev det någon form av slutlig uppgradering. Skramlet är synkringarna som ligger och rasslar. Saab gjorde en quickfix med sina lådor, man öppnade och monterade fjädrar som håller ringarna stilla.
Volvo monterade dubbelmassesvänghjul åt dom som skrek mest och struntade i dom andra. Man gjorde inga ombyggnadssatser eftersom man ändå inte rör lådorna invändigt.
vet inte om jag fattat detta rätt men är de så att

de här nyare lådorna passar direkt på min s70 glt 99? utan någon form av extra mankemang?.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
*pettson* skrev:Nej dom passar inte utan en del modifiering. Svänghjul, koppling, kopplingshydraulik är inte helt samma.
tack och bock för svaren pettson.
jag göggla lite på växellåds oljan du nämde och det verkar finnas olika typer/märken av GMs syncro mhesh oljor vilken av dom rekomenderar du?.
om jag fattat rätt så kan det här med skrammlet bli bättre efter att lådan varigt ner för åtgärd antar att du då menar
kopplingsbyte eller?.
det gnisslar/gnäller på dragläge endast kall antar att det går bort med ny koppling.

stavglingen Bjur ja på Med vänlig hälsning gubbstrutt.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]