Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulferling
Hej,

Jag har precis kommit att äga en v70 98-, 2.5 SE. Den har gått ungefär 40 000 mil men det mesta har jag bytt och renoverat.

Ett problem som kvarstår är att motorn knackar. Dom som vet tror att det kan vara en ventil som knackar.

Frågan är då, vad kan jag göra åt detta? Fick höra att jag skulle köpa en "blå liten flaska" och tillsätta i oljan (?). I så fall vad kan detta vara?

Alla tips och råd är välkomna!

Tack på förhand!

// Uffe
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ingen expert på de här bilarna men det är möjligt att det är nån/några hydral lyftare/tryckare som inte vill vara med.
har de före dig slarvat med oljebytna?.
det behövs inte mycke skit för att den ska hänga sig så brukar det va rent gennerellt.
vad är den där flaskan till är det lyftar rengöring ta reda på det själv har ja alltid vart lite skeptisk till alla undermedel men det ä jag det.

stavfelen Bjur ja på Med vänlig hälsning gubbstrutt.
av ulferling
Tack för snabbt svar - den har faktiskt stått still under en längre tid innan. Jag undrar mest om det finns nått underhåll man kan kanske kan göra för att förbättra, om det nu skulle vara en ventil.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ett eller ett par oljebyten är nog det enda vettiga utan att öppna motorn.
Frågan är ju hur mycket det knackar? Dom flesta lite äldre vitblockare brukar kunna knacka till en viss del, så hurvida det är något att "bry sig i" beror som sagt på hur mycket det knackar.
av ulferling
ok - jag ska byta olja på den rätt snart faktiskt - efter oljebytet skulle jag kunna kolla om det finns något jag skulle kunna tillsätta.

Någon annan som har några ideer?
av PTV
40 000 mil och knackande lyftare tyder ofta på slitage eller igensatta kanaler.Något som jag själv provat på en 20V 850 var att tillsätta ett hydraulrengöringsmedel för ventiler i oljan som Volvo själv sålde på burk.Därefter tappades oljan ut och jag fyllde på med en 10/40 olja.Problemet hade minskat avsevärt.Inte lönt rent ekonomiskt att riva ner och reparera dessa bilar om man inte har för mycket fritid över vill säga.
av Kena
Om du inte är säker på att det är en ventil som knackar så test trycka ned kopplingen, blir det tystare då?
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]