Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som kan ge ett tips på vad som kan vara fel? Om jag exempelvis skall backa in i en p-ficka och låter motorn gå på tomgång (automatlåda) så börjar motorn gå väldigt orent och lämnar en svart illaluktande avgasrök. Detta händer endast när jag har fullt rattutslag och endast vid lågt motorvarv. Efter att detta har hänt och jag kör i normal fart (30 - 70 km/h) ligger bensinförbrukningen på 3-4 l/mil. Samt att det ryker svart. När bilen fått vila någon timme återgår allt till det normala. Ingen motorelektroniklampa tänds!!!

Fullständigt frågande inför detta fenomen.

Någon av alla er därute som kan ge en rimlig förklaring innan jag lyfter på motorhuven och kliar mig i nacken för att inte veta var jag skall börja felsöka. Bilen rullat ca 24.000 mil.

bengans
Gäller det full utslag åt bägge hållen? Spontant låter det oerhört märkligt och min första reaktion var "returledning i kläm i styrmekanismen", men det är ju inte så vetenskapligt... Kanske värt att kolla när du ändå kliar dig i huvudet ... :D
Parkerade bilen i lördags (med orolig tomgång och illaluktande svartrök) och skulle starta den idag, måndag. Stendöd! Verkar som om batteriet blivit totalt urladdat. Detta enda som hörs är ett tickande ljud från instrumentpanelen. Ingen belysning eller radio fungerar.

Passade på att kolla oljenivån för servostyrningen och den var väldigt låg. Nådde kanske upp en mm eller två på stickan.

Som jag uppfattat det sker fenomenet i huvudsak vid fullt rattutslag åt vänster men tendensen finns även åt höger.

Just nu försöker jag ladda batteriet i väntan på att få starthjälp med kablar.
Laddade batteriet i ca 1,5 timme. Inga problem att starta och bilen gick som vanligt. Har fyllt på servoolja. Återstår att se om fenomenet upprepar sig. Har provat att göra fulla rattutslag och inga tendenser till problem.

Får låta tiden gå och se vad som händer. Är fortfarande fullständigt frågande.
Det vore ju oerhört roligt att höra om saken klarläggs någon gång. Med anledning av din historia om batteriet kan det kanske vara på sin plats att kolla att generatorn laddar OK, så att batteriet hålls fräscht. I och med att det laddade ur, så kan det vara på upphällningen. Möjligen kan det hänga ihop.... Styrservon blir belastad, motorvarvet går ned, laddningen upphör och spänningen sjunker > styrdatorn får spader... Med elektronik är allt möjligt!
Batteriet är bytt för några månader sedan när exakt samma fel uppstod (alltså att bilen var stendöd på morgonen). Skall kolla laddningskapacitenen under nästa vecka. Bortrest under helgen.

F.ö. går bilen helt perfekt nu trots fulla rattutslag åt både vänster och höger. Och javisst, elektroniken kan spela stora spratt. SUCK, STÖN! Får bli en Amazon eller PV nästa gång :lol:

Men orsaken till svartröken och illaluktandet bekymrar mig fortfarande, samt att motorn gick så orent att den drog 3-4 liter/mil.
rid54:s teori är nog troligen mitt i prick vid fullt utslag får servon jobba extra o iomed lite olja går den ruskigt tungt motorvarvtalet minskar o laddningen blir för dålig alt upphör elektroniken dippar till på en nivå som gör att den får flipp o matar på bränsle i mängder bilen går extremt fett vilket ger den sotryker så länge elektoniken ger fel signaler så pressar de på ännu mer bränsle då du sen stänger av bilen återhämtar sig elektroniken o "nollställer" sig i normalläge igen iomed du har tändströmmen av o sen går den normalt igen vid nästa uppstart

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]