Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en liten fråga ang hydrauliken till kopplingen. Igår när jag skulle köra till jobb så var kopplings pedalen som en fjäder (lite tryck så går den i botten men kommer upp igen när jag släpper den). Jag vet att gaffeln som slavcylinder trycker på inte rör sig då jag har hört när den gjorde det innan med motorn av. Om både huvud och slav hade varit defekta hade kopplingspedalen varit i botten hela tiden? Jag kommer byta slavcylindern på Torsdag såg detta på Youtube och undrar om denna kommer funka bra denna metoden (slavcylindern har läckt hydral olja) så min nivå är inte max:

Tacksam för respons! :D
Senast redigerad av 1 Adamp, redigerad totalt 0 gånger.
Hej. Det funkar bra att göra som youtubelänken beskriver.. Annars kan man dra en slang mellan bromsoket och slavcylindern. Öppna sedan luftnipplarna och pumpa på bromsen så att bromsoljan cirkulerar runt i systemet. Så brukar jag göra och det funkar kanon på bilar som har samma behållare till både broms och koppling. Då kan man även få ut eventuella luftbubblor i bromssystemet till det ok man kopplar slangen till.
av *pettson*
Frasse123 skrev:Hej. Det funkar bra att göra som youtubelänken beskriver.. Annars kan man dra en slang mellan bromsoket och slavcylindern. Öppna sedan luftnipplarna och pumpa på bromsen så att bromsoljan cirkulerar runt i systemet. Så brukar jag göra och det funkar kanon på bilar som har samma behållare till både broms och koppling. Då kan man även få ut eventuella luftbubblor i bromssystemet till det ok man kopplar slangen till.
Det är bättre om du slutar med det. Det är så otroligt galet att göra så att det inte finns ord för det.
Dels är vätskan begagnad och har fått ev smuts med sej ut, mindre än du ser, men stor nog att ställa till det.
Dels så är vätskan nu full med luftbubblor, stora och små. Den är då totalt värdelös eftersom du för in luft i systemet igen.
ALLTID färsk bromsvätska in i systemet. ALLTID se utrunnen vätska som förbrukad. Inte ens en vecka gammal bromsvätska i öppnad förpackning (utan lock på) är okej. Inte ens en nyskakad flaska med ny vätska är okej..
Jag använde "luftman" när jag luftade min koppling, snabbt, enkelt och kopplingen blev som ny! Nu var ju kopplingen bara ett par år gammal, men den luftades aldrig i samband med bytet.
Lucif3r skrev:Tänk dock på att det inte är "samma behållare" i den bemärkelsen på våra bilar, utan det är 2 separata kammare varav kopplingens är längst bak. Så för att fylla på olja till kopplingen måste man överfylla bromsoljan så det rinner över till nästa kammare.
Har inte varit hundra vad du mena men jag hitta dokument som styrker på ett annat forum tror det är så lätt som jag inte har någon olja i systemet :lol: så det blir svårt att lufta då :wink: Ska göra så att jag fyller den mer en max så jag är hundra att kopplingen får vätska.

Ang Luftman tänker jag köpa idag denna funkar väl på min bil men vilket tryck ska jag köra på rekommendera ni?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]