Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sterner
Hej!, har ett knepigt fel på min V70 2.5 t -99. oljetryckslampan tänds för att kort därefter blinka och slockna "efter" ett ordentligt gaspådrag . har bytt givaren,ny olja,nytt filter,kollat sump filtret och bytt alla oringar i tråget inklusive returröret till turbon . den ryker inget vad jag kan se samt den låter fint i motorn ... någon som har en teori ? vevlager? turbo? pump? bilen har gått 29000 servad och skött som man ska
av rid54
Tryckkontakterna för oljetryckslampan kan gå sönder och "larma i onödan". Mät trycket, som sagts och om det är OK byt kontakten.
av rid54
Jo, givaren... Är den bytt måste du definitivt mäta upp oljetrycket med en manometer. Kan löna sig att kolla kablaget, förstås... jordas den tråden (skavd isolering, typ) tänds väl lampan.
av sterner
Ska koppla in manometer till helgen.men om det skulle vara elfel så förstår jag inte varför lampan kommer efter ett ordentligt gas på drag , då borde den väll spöka mer sporadiskt. Kan det vara turbon tro ? För den tänds just efter att jag kört ordentligt och utnyttjat turbon! Men den ryker inget... vad jag kan se.
av sterner
Ska koppla in manometer till helgen.men om det skulle vara elfel så förstår jag inte varför lampan kommer efter ett ordentligt gas på drag , då borde den väll spöka mer sporadiskt. Kan det vara turbon tro ? För den tänds just efter att jag kört ordentligt och utnyttjat turbon! Men den ryker inget... vad jag kan se.
av rid54
Rykande och lågt oljetryck hänger väl inte ihop direkt. Efter hård körning är oljan extra varm, dvs större risk för lågt tryck.
Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]