Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
Hej.

försöker byta startmotor på min 850 -95 B5202S som har stått i lite drygt 2 år nu.
Har fått loss två bultar och kan inte hitta den tredje utan enbart hålet där den tredje borde sitta så jag antar att startmotorn enbart suttit med två bultar eller att en av dem har gått av. dock får jag inte loss eländet vet inte hur jag skall bära mig åt? har försökt banka på den med hammare och mejsel och lyckats fått övre delen av startmotorn att lossna men får den fortfarande inte att komma ut på undre sidan så det känns som att det skulle finnas en bult till men kan absolut inte hitta någon någon som har en bild på vart bultarna sitter? eller som har något förslag på hur man kan få ut den?
Användarvisningsbild
av taxi
När du tittar ner på startmotorn har du två skruvar på höger sida, på vänster har du en mindre skruv. Titta igen, har svårt att tänka mig att startmotorn skulle sitta ordentligt om en av de två till höger saknades.
Nu kom jag på att det är ett eller två styrstift som kanske kärvar?
av Andez
Bild
den vänstra samt den innre högra har jag lossat den yttre högra är styrstiftet den har jag letat och letat efter en till skruv under men inte hittat något mer än ett "tomt" hål...
Användarvisningsbild
av darkien
sitter en till där de blåa e inringat o skruvskallen är på den sidan pilen pekar
Bild
av Andez
Ja var det jag också trodde men jag letar och letar men ser baa ett hål där det lämpligen skulle ha varit en skruv men det hålet är tomt :S
Användarvisningsbild
av andreasw
Tror det finns ett fäste bakom startmotorn, det är ju en styrpinne som sitter på startmotorn framtill. Istället för att slå kanske du kan prova rucka ut den. Kolla om det är något bakom som tar i, där det skulle vara en skruv kanske den gått av så den ligger och låser den? Prova skruva in n av de du fick ut och kolla så det är tomt!
Användarvisningsbild
av darkien
1. bult in i blocket
2. bult genom växellådan o blocket
3. styrstift detta kan hålla i uta helvete om de ärgat mycke i hålet
4. bult genom växellåda o blocket

är nu alla tre fästbultarna borta så testa ta ett brytspett o bryt lite mellan blocket o generatorn vid bult nr 1 och se om den börjar glipa nått inne vid bult 4:a gör den de ta en gummiklubba o sopa till startmotorn tillbaka in mot blocket igen o upprepa proceduren bryta o klappa tillbaka ett gäng ggr så du får en glipa även vid styrstiftet så du kan slå ner lämplig mejsel eller liknande därimellan sen e de bara fortsätta bryta o klappa tillbaka samt knacka in mejseln mer o mer imellan vid stiftet o vips så lossnar de

Bild
av Andez
Får ta och leta noggrannare efter en nr 2.
Har fått in en mejsel vid styrstiftet ungefär men den vill absolut inte släpps under så jag måste vara blind som inte hittar nr 2 xP
Undrar dock hur jag ska komma åt att banka på startmotorn? Eller det kanske inte behöver vara så mycket kraft i slagen?
av *pettson*
Andez skrev:Får ta och leta noggrannare efter en nr 2.
Har fått in en mejsel vid styrstiftet ungefär men den vill absolut inte släpps under så jag måste vara blind som inte hittar nr 2 xP
Undrar dock hur jag ska komma åt att banka på startmotorn? Eller det kanske inte behöver vara så mycket kraft i slagen?
Om du frilagt som du ska gjort så har du gott om plats.
Dvs. Du lossade dom 4 skruvarna till kylfläkten och du lossade lite el där och vred undan så drog du upp fläkten.
Sen är det rejält med utrymme att jobba.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]