Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorensen
Hej alla,

Hoppas i kan förstå mitt svenska!

Jag vill gärna bytte ut min 945 årsmodel 1991 med en V70 (1997 – 2000). Budget: Ungefär sek 15.000

Jag har sökt information på nätet och här på forummet, men det skulle vära bra med lite specifike tips.

- Min 945 är pålitliga bil jag någonsin har ägt. Den har tex inte vårit hos mekaniker det senaste 1½ på trods av den har gått 40.000 mil. Är en V70 en också så problemfri?
- Vilkan motor/årsmodel skal man köpa, och vilka ska man inte? Jeg vil gerne have en som kan flytta på sig, men det ska inte väre en model med svak motor/växellåda. Jag föredra desutom automatisk växel.
- Hur mycket bränsle drår en V70?
- Är den lett at fixa själva utan att väre mekaniker?

Jag har inte bråtom, så hoppas att hitta en fin model till rätt pris...

Är tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. Beror HELT på... Min 945a var nog den opålitligaste bil någonsin dom första åren, med reparationer för bortåt 30k, medans min V70 bara har haft lite småskit.
Så ja, det beror helt på vilket skick bilen är i.

2. T5a :) eller en 2.5T(193hk). Köp för guds skull ingen 2.0SE med 120hk. Då kan du likagärna cykla, det går nog fortare :lol:
Årsmodell spelar ingen större roll. 99-00 har elektroniskt gasspjäll som brukar gå sönder runt 20k mil, och kostar en 2-3k att renovera, så ska du ha en 99-00 så se till att spjället är bytt. Utbytesspjällen håller betydligt längre.

3. Beror helt på hur du kör. Om jag kör som folk, vilket är svårt med turbo :wink: , så kan jag komma ner till 0.9 blandat. Då har jag manuell dock.

4. Beror helt på hur händig du är, hurvida du är villig att lära dig hur saker och ting fungerar osv.
I snitt skulle jag vilja påstå att det inte är mycket värre än en 945a. Det ser krångligare ut än vad det egentligen är. Det enda ingen(eller iaf dom flesta) vill göra frivilligt är att plocka ner växellådan dock...... Det är mindre skoj...
Användarvisningsbild
av popeye65
Jag hade nog satsat på en V70 utav årsmodell 00.
På årsmodell 97-98 är det samma motor som sitter i Volvo 850, 2,5 liters, den jag hade drack olja som bara den p.g.a slitage i motorn, 35000 mil.
På årsmodell 99-00 kom den motorn som sedan följde med i nästa generation V70, 2,4 liters och sköter man oljebytena på den så är den lika outslitlig som en gammal B18 motor :D
Lite att läsa om V70: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=44642 och http://www.begkopguiden.se/node/831
av roosigustafs
Mitt tips är en 99-00, 170 hk. Har dock ej provat 140 hk versionen av nya motorn, men i 850 var det då en sorglig historia och prisskillnaden är väl försumbar. Personligen har jag lite svårt för de fyrhjulsdrivna modellerna då de kan bli väldigt dyra i drift.
Användarvisningsbild
av popeye65
Skall man dra mycket släp eller husvagn så är 140 hk motorn att föredra.
140 hk, max vridmoment 220 Nm vid 3300 rpm
170 hk, max vridmoment 230 Nm vid 4500 rpm
av sorensen
Tack för alle svar! Det låter som att man ska gå efter en 2,4t (193 hk), altså modellen 99-00. Många av dem jag hitter på blocket är 2,5t (170 hk), är det utan turbo? Och kan den också rekommanderes även om den kan dricke lite olja som popeye65 skriver. Jag ska inte köre med släp.

- Ett annat fråga, är turbomodellerne svagere en dem utan, och hur långe håller turboen? och är den kostsam att byta?
- Lucif3r: Är det elektroniske gasspjäll svår att byte på de 99-00 modellerna?
Användarvisningsbild
av popeye65
sorensen skrev:Tack för alle svar! Det låter som att man ska gå efter en 2,4t (193 hk), altså modellen 99-00. Många av dem jag hitter på blocket är 2,5t (170 hk), är det utan turbo? Och kan den också rekommanderes även om den kan dricke lite olja som popeye65 skriver. Jag ska inte köre med släp.

- Ett annat fråga, är turbomodellerne svagere en dem utan, och hur långe håller turboen? och är den kostsam att byta?
- Lucif3r: Är det elektroniske gasspjäll svår att byte på de 99-00 modellerna?
2,5t är med turbo.
Turbo modellerna är som sig bör inte svagare än de utan turbo, utan starkare och bättre vridmoment vid lägre varv.
Elektroniska gasspjället är inte svårt att byta, men man får lossa en klämma så att man får ut kontaktstycket helt om man köper ett utbytes spjäll, då får inte kontakten vara avklippt.
Jag köpte mitt spjäll på Atech2, mer om spjällbyte kan du hitta på forumet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Turbo är absolut inte svagare än sugisar - tvärtom. Dom har ungefär samma bottenvrid som sugisar(undantag: 2.0T5 som jag har :p, den varvar destomer istället 8) ), sen när turbon börjar jobba så är det bara vinka adjö till sugisarna :roll:

Hur länge turbon håller beror på hur den körts och sköts. Men mellan 20 och 30k mil är väl normen, efter 30k brukar även välvårdade turbos bli lite väl glappa, och tappa effekt. Det är väl rätt sällsynt att en turbo totalhaverar under normalt bruk.
Att byta turbo till ett orginalagg(dvs, samma storlek och typ som sitter på) är inte speciellt dyrt, runt 5k kanske. Visst, 5k är ju en skaplig smäll, men sen bör man inte behöva byta igen sålänge bilen sköts. Slår man ut 5k på 20k+ mil så är det inte mycket pengar det handlar om, om man jämnför med andra slitagedelar :roll:
I många fall går det även att renovera aggen för någon tusing, men det är ju ett pillergöra och inget man bör ge sig på om man är osäker.
Sen finns det ju begagnade/renoverade att få tag på också. Så länge du håller dig till orginalagg så behöver det inte kosta mycket, jag har sett 15g agg(som sitter på 850T5) i ok skick för runt tusingen eller t om under.

Spjället är inte svårt att byta, bara lite trångt att komma åt. Men plockar man bort fläkten(enkelt) så får man betydligt mer rum.
av sorensen
Jag tackar för alla svar och tips. Nu fick jag köpt en Volvo V70 från 2000, 2,4 - 170 hk, har "bara" gått 30.000 mil, och körer fantastisk!
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]