Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
har en volvo 850 2,0 96 årsmodell försöker få fram felkoder på den men de går inte så bra jag kör med sladd från obd-utaget och så har jag skaffat en seriell till usb till datorn och kör med vol-fcr men får ingen kontakt säger den finns det något annat program man kan testa med jag har även elm 327 som jag har till nyare bilar
av bmwslangen
Det är inte alla eftermarknadsprogram eller felkodssystem som trivs med en seriell=>USB konvertering.

Jag har dock haft turen att få en vanlig ELM327 Bluetooth adapter att fungera fint ihop med appen Torque (855 -96 B5254S med Motronic 4.4).
Kör även Vol-Fcr utan problem, fast då använder jag en "riktig" seriell port på den bärbara datorn.

Kör inom Malmö så kan jag göra ett försök och se om jag kan få någon kontakt med styrdatorn.
av wipwip
jag har provat direkt med comp-port men utan resusultat den säger att han får ingen kontakt och att jag ska vänta i 3senkundender hela tiden längre kommer jag inte ,kan de va så att det är databoxen som strular tro eller va kan de va annars????????
Användarvisningsbild
av Ravi
Om det inte funkar så köp en OBD kontakt med USB! Funkar för mig
av wipwip
vilken version av vol-fcr ska jag ha då och var hämtar man ner den bäst så man får full modellen på den, jag har ju köpt denna kabel till att det skulle fungera till dessa volvo modeller fram till 97årsmodell och de har de gjort men inte denna ,jag har även testat med usb samma resultat ,en trådlös elm som jag har till telefonen oxså samma resultat,
av bmwslangen
Finns ju en Vol-Fcr version för FTBI-chipset baserade serial<->USB converters och en annan för ren seriell kommunikation. Och en tredje för en adapter som verkar vara mer designad för VAG-bilar.

Jag har ju vanlig seriell port så jag kör ju med den seriella versionen, och 1.3.06 om jag minns rätt.

@wipwip : Vilket motorstyrsystem väljer du? Och vilket motorstyrsystem har du egentligen i din bil?

@wipwip : Annars är det bara att svänga förbi här så kan jag prova de pryttlar jag har - antar du är här i närheten då det inte står någon ort i profilen :-)

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]