Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Offer
Tjenare.

har ett litet problem med bilen. har märkt att motorn drar olja (Inga utvändiga läckage). men nu när bilen hade stått i 2.5 vecka så blåryckte det ganska mycket men sluta efter 1-2 min igen. kan det vara så att ventiltätningarna är lite dåliga och läcker igenom så det syns mera efter bilen stått ett tag. för man ser ingen blårök när man använder bilen varje dag. eller om det kan vara så att turbon börjar bli slut? går det att renovera i så fall eller kan man renovera den om det visar sig vara den? och om det glappar tex

vad heter turbon som sitter på min motor föresten?
Användarvisningsbild
av Nexus
skulle tippa på du har ett 13t agg på din motor. För 3000 kan du ju få en kina kopia. Orginal kostar runt 5000+ tror jag
av Offer
Offer skrev:Inte en aning faktiskt. Hade gärna velat ta isär vevhusventilationen men verkar vara väldigt omständigt

Läste att man kan testa att sätta en ballong på oljeröret och sugs den ut så funkar de och blåser den upp så är de "bara" göra rent vevhusventilationen. Är det bara en insugspackning man behöver i så fall? Om man behöver plocka ner de, ska man passa på att göra rent spjällhuset?
av Mardy
Antar att det är samma som på 850?
Av med insuget o sen där under sitter slangar och oljeavskiljaren till vevhusventen. Lyfta insuget är inte speciellt svårt, kanske lite pilligt första gången, men sen går det som en dans att smacka dit igen :D Finns guider på internet och även handböcker.
Glöm inte köpa ny packning bara :)

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]