Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinAberg
Efter att ha handlat present på Plantagen idag så skulle jag öppna bakluckan på bilen, sambon låser upp och jag tar tag i handtaget men inget händer.
Ber henne låsa och låsa upp men luckan går fortfarande inte att öppna.
Svär lite och ställer presenten i baksätet för att köra iväg och ser då att "öppen bagage"-lampan lyser, så bagageluckan är med andra ord öppen men stängd (halvstängd).

Kör hem till föräldrar där jag ändå skulle byta däck och försöker hitta felet men går bet på allt känns det som.

Man hör hur låskistan jobbar när jag låser/låser upp och om jag håller handtaget i öppnaläge på bakluckan så känner man hur det "drar till" i handtaget.
Jag får inte heller någon reaktion när jag försöker öppna med handtaget på insidan, och låset är nog aldrig använt så inte all låsspray i världen skulle lösa det problemet.

Någon som har en lösning?!
Har försökt hitta lösningar på forumet men har väl sökt fel, för jag kan inget hitta som hjälper mig.
av MartinAberg
Missat den tråden helt.
Det enda jag hittade som jag inte prövat ännu är nedanstående citat.
Tänkte hoppa in i bagagen imorgon igen när det ljusnat ute och testa detta :-)
Tack för länken, återkommer imorgon...
ripsierra skrev:Ja, det är onekligen ett problem, precis som någon skriver i tråden, att den inte går att öppna med nyckel, eller innifrån med en öppningsfunktion. Nej, tyvärr är det så att man får kliva in i bagageutrummet via baksätet, rycka loss panelen ( rätt bak- plastclips)

Lägst ned ( följ den smala metall pinnen) så finns en liten rörlig svart arm. ( se bif. bildlänk)

http://www.wsd.se/volvofix.JPG
Bild

Rör den åt ena hållet, så kan du (innifrån) öppna luckan genom att dra i metallstaget ( den långa silvriga)

Ibland hänger de sig på detta sätt, och de kan fungera hur bra som helst i 10 år till... men sen är det dags igen..
:-)
av MartinAberg
Det var inget strul med själva låsanordningen, den rör sig fint vid låsning/upplåsning via "fjärrkontrollen".
Känns mer som själva låsanordningen har gått i baklås/lossat från låssprinten.

Finns det något smidigt sätt att lossa kistan på när det är låst och "stängt"?
av MartinAberg
Hur fungerar låset egentligen?
Sitter här på jobbet och funderar lite över bilder nu...

Elmotorn trycker upp den vita pinnen som rör på metallbläcket som gör vadå?

Bild
av MartinAberg
Har nu lyckats få luckan helt stängd iaf!
När jag tar tag i handtaget och öppnar så vill inte låskistan släppa pinnen helt så luckan öpnar sig bara till glappläge.
Så mekaniskt verkar ju allting funger, eller???
Har jag bara otur och har fått något skit i vägen tro??
av MartinAberg
150 läsningar och inget svar?
Är det verkligen ingen som har någon lösning på mitt problem?
Jag kan la inte vara den första som har en bagagelucka där allting fungerar förutom "klon" ? ? ? ? ?
av BjarneJ
Min baklucka strular ibland, men då blir det ingen upplåsning av bilen överhuvudtaget, utan den får låsas upp med nyckel. Testade häromdagen att spruta lås handtag m.m. med WD40 och det verkar ha hjälpt, Nu strular den bara ibland. Jag ska montera ner hela systemet då jag är övertygat om att det är något som kärvar och som jag ska smörja upp med silikonfett och som jag inte har nått med WD40 flaskan. Men det hjälpte för stunden.
av MartinAberg
Lucif3r skrev:Ptja, det enda tips jag har är att smörja och jobba med mekanismen manuellt innifrån.
Har smort så gott det går, svårr att jobba med "klon" mycket dock.
Tänkte köpa mig en bagagnad kista imorgon på skroten så jag inte behöver vara lika försiktig med den befintliga.

Finns det något sätt att "nödöppna" bagagen?
Jag menar volvoverkstaden måste ju ha något sätt de öppnar på vid problem.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]