Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av halfwayback
Hejsan,

Jag köpte i dagarna en Volvo 850 av 1992 års modell. Bilen var obesiktigad då den blivit kuggad på ett antal nu återgärdade punkter.
När jag körde hem bilen tändes dock ABS-lampan som nu lyser konstant. Problemet är att jag inte kan läsa ut någon felkod. När jag sticker stiftet i A3 på felkodsläsaren lyser den röda lampan konstant. Felkodsläsaren fungerar som vanligt i alla andra hål än A3.

Då jag inte kunde läsa felkoder chansade jag på styrenheten och testade att slänga i en som jag vet fungerar, men ABS-lampan lös även då. Så styrenheten kanske kan uteslutas? Kontakten till styrenheten gjordes även rent.

En vanlig orsak till ABS-lampan kan ju vara givarna eller kransarna. Jag har inte möjlighet att själv byta ut varken kransar eller givare (om kablar behövs dras) så är jag helt körd i detta läget? Någon som stött på samma problem när de försökt läsa felkoder?

Alla svar uppskattas!
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Fungerar dina halvljus när abs-lampan lyser? Tändlåset tänker jag på då, prova att vicka tillbaka nyckeln nån mm och se om det hjälper (när bilen är igång).
av halfwayback
taxi skrev:Hej! Fungerar dina halvljus när abs-lampan lyser? Tändlåset tänker jag på då, prova att vicka tillbaka nyckeln nån mm och se om det hjälper (när bilen är igång).
Hej, tack för svar!

Halvljusen fungerar som dom skall när bilen är igång, Service lampan lyser och den har jag inte orkat återställa dock. När jag vrider nyckeln någon milimeter framåt (precis innan startmotorn går igång) släcks halvljusen och lite varningsljus, bland annat SRS, lyser.

Man måste inte nolla ABS-lampan på liknande sett som Service-lampan när man bytt styrenhet, det bör gå på automatik eller? Efter styrenhetsbytet tog jag en sväng (max 50km/h) och lampan slockna aldrig.
av halfwayback
Hilmer skrev:Om lampan fortfarande lyser efter provkörningen så finns det felkoder kvar.
Misstänkte det - synd bara att de inte går att läsa ut.
Användarvisningsbild
av Hilmer
halfwayback skrev:
Hilmer skrev:Om lampan fortfarande lyser efter provkörningen så finns det felkoder kvar.
Va bara tvungen att gå ut till hustruns -93a och kolla, dioden glöder en aning på A3 men det går utmärkt att läsa koderna.
av halfwayback
Hilmer skrev:
halfwayback skrev:
Va bara tvungen att gå ut till hustruns -93a och kolla, dioden glöder en aning på A3 men det går utmärkt att läsa koderna.
Här lyser den dock väldigt starkt konstant, till skillnad från alla andra portar än A3. Googlade lite och folk verkar ha haft samma problem som jag, men ingen lösning på felkodsläsarproblemet hittades.
Hej. Samma problem.

Nå då fick min 850 -96a en TVÅA på besiktningen för lysande ABS lampa.
Irriterande, bromsarna fungerar ju ändå, de uppfyller ju gränsvärdena.

Men alltså, vad gör jag nu? Är fattig och vill göra det själv.
Är det första jag gör att förstå den där felkodsläsaren?
Ska jag kolla styrenhet direkt? Var exakt hittar jag den?

Det fina är att jag har två skrot 850or att ta delar av.

Tacksam för svar.

Sebastian
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?