Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Noterade att behållaren var tom för en tid sedan. Fyllde på och nu när jag kollade igår är det tomt igen. Bilen är inte körd efter påfyllningen, den står stilla. Är det någon som kan ha en idé om var det läcker då? Jag tänker såhär, eftersom bilen inte är startad och körd så kan det väl knappast vara kylaren? För det pumpas väl inte runt i systemet om bilen står still? Då borde väl behållaren eller en slang vara mest troligt, eller?
av *pettson*
Jag tänker såhär: Hela kylsystemet är en vattenreservoar. Expansionskärlet är överst. Om det är torrt och helt så läcker det någonstans nedanför. Det för oss till vattenpump, kylare, och slanganslutningar. För att få veta så måste man syna allt.
av SEpaket
Jaha, då är det förmodligen kylaren då. Var sitter den? Man kan ju ganska enkelt se var centrum i läckaget är, så det lär bli enkelt att hitta. Det kan i alla fall inte vara topplockspackningen va?

Nå, vattenpumpen skall det inte vara, den byttes senast 2006 och skall klara sig längre än så. I alla fall enligt min Volvoverkstad-
av SEpaket
Det var ju en fanatisk svarsfrekvens här... Antar att det är för att ni tycker jag är en idiot som inte kan ett jädra något om motorer, men det har jag heller aldrig påstått att jag kan.

Nå, jag har hittat ett tänkbart läckage. Vid höger framlykta (passagerarsidan, motsatt sida mot där batteriet sitter) går det ut ett rör/en slang från kylarens övre del som sträcker sig bort mot kamremskåpan, där en liten slang kopplar ihop den med överdelen av vätskebehållaren. Det här röret (eller om det nu är en slang) hade en slangklämma vid infästningen av kylaren som inte såg alltför rolig ut. Runt den var det också fuktigt och precis nedanför började rinnet på marken dessutom. Kylaren ser okej ut, men det har naturligtvis runnit vatten längs kanten på den också då infästningen som verkar läcka sitter på kylaren. Frågan är ju dock hur vattnet kunnat ta sig enda dit bort när bilen inte har körts, men det kanske någon kan förklara? Låter det som att det skulle kunna vara så enkelt som att man köper en ny slangklämma och så är allt frid och fröjd, eller måste man byta kylaren?

Tyvärr var det lite för mörkt för att ta bilder.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lugna dig lite folk har ett arbete utanför forumet. Lite svårt gissa när det kan läcka lite vart som men att gavlarna läcker på kylaren är ju rätt vanligt. inte alltid lätt se då det dunstar ganska fort. Men börja du byt klamman där du ser det är misstänkt läckage. Kan även vara undre klamman på kylarslangen som är dålig och börjar läcka där.....
Kyllaren sitter innanför AC kylaren om du har ac på bilen
av SEpaket
Ja, nu har ju hela systemet dränerats därifrån, så det var fuktigt fortfarande, trots att det måste ha läckt i veckor. Så det är nog mer än misstänkt läckage, det var ganska blött runt klämman. Okej, är det ett vanligt fel så tror och hoppas vi på det till en början.
Användarvisningsbild
av Nexus
Börja byt klama där du uppenbart ser det läcker. Du vet glykol, olja mm kan leta sig långt bort från vart det egentligen läcker...
Visst kan vi skriva byt kylare men varför göra det om felet inte sitter där :-)-)

Allt som är under Expansionskärlet som sitter överst i kylsystemet är ständigt fullt med kylarväska.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw