Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjn
Motorn går fint när den är kall. Bilen knappt att köra när den börjar bli varm. Till slut går den inte att starta.

Torrgasning och misständningar:
[youtube]i6sSH-jYOr4[/youtube]

Någon idé?
Motorn går jämnt på tomgång, men vid minsta belastning misständer den rejält. Detta blir värre och värre tills motorn stannar och inte går att få igång.

Problemet ska visst ha börjat efter att kylarcement hällts i kylarvätskan. Men jag är inte så säker på att kylarcement är orsaken, eller vad tror in?
Har gjort ett kompressionsprov som visade jämna och höga siffror. Kylartempnålen går upp till mitten, och stannar där, så det verkar inte som att termostaten kärvar.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Trolgtvis dålig gnista. När motorn blir varm magrar bränsleinsprutningen ut bränsle/luftblandningen vilket ökar kraven på bra gnista. Kolla fördelarlock/arm, det brukar se fördj-ligt ut, byt ut till bosch orginal vid behov(pirat är för dåligt). Kolla sedan stift, kablar, spole i nämnd ordning.
av *pettson*
Eftersom bränslet inte magras av i evighet efter uppvärmning så lär varken piratdelar eller gnista vara problemet.
En gnista för normal bränsleblandning är annars mindre ansträngd än en vid uppfetad blandning.
Antingen har bilen pulsair som står öppen. Eller EGR som står öppen. Alternativt gott om tjuvluft någonstans ifrån. Bägge ger karaktären av att gå bra sålänge uppfetning finns. Men jag lutar mer mot att bilen tar in avgaser och därmed kväver sej själv. Bara börja felsöka.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kassa tänddelar märks bäst på lägre varv, alltså precis tvärtemot vad OP upplever. Att sen häva ur sig något så dumt som "pirat är för dåligt" visar bara hur stort ditt kunnande är inom ämnet....

Förövrigt tycker jag det låter som bilen kväver sig själv. Det låter absolut inte som några misstädningar iaf.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Ja vad skall jag säga Lucif3r? Är detta ett kunskapsforum eller ett förtryckarforum? Jag är övertygad att meningen med detta forum är att det skall vara ett kunskapsforum och då skall vi vara hövliga mot varandra. Kunskapsnivån på forummedlemmarna varierar från rena experter till rena noviser. Styrkan i forumet är att vi utbyter information och hjälp vid felsökning och ökar kompetensen tillsammans. Förutsättningen för att detta skall fungera är att vi respekterar varandra.

Mitt råd att kontrollera fördelarlocket baseras på egen erfarenhet från tre vitblockare 850, S70-98 och V70-97. V70'n gick helt OK men var törstig på landsväg. Efter byte av fördelarlock och arm sjönk bränsleförbrukningen markant.

Att min kunskap jämfört med "pettson" är mycket blygsam är uppenbart och man lär sig något nytt, nästan varje gång han gör ett inlägg.

Sen är jag medveten om att man inte skall ha synpunkter på bildelars ursprung då detta område är en gråzon och beklagar att jag glömde bort mej.
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Om vi nu ska felsöka.pulsairsystem, utan att veta nåt om det då lossar vi slangen från luftpumpen. Sen startar vi bilen och sniffar på slangöppningen. Luktar det avgaser? Problemet funnet. Luktar det inget extra? Det var inte problemet.

För att kolla egr systemet lossar man vacumslangen till egr ventilen. Går bilen bra nu? Är den ok är det el/vacumomvandlaren troligen som är felet. Om det inte gör skillad så ska felsökningen fortsätta, men nu efter tjuvluft. Dags att spraya insug med startgas. Där reaktion finns. Där finns ett potentiellt problem...
av bmwslangen
Vill bara påpeka ett par små detaljer för att undvika missförstånd.

Sekundärluftsystem är ett samlingsnamn för ett system som injicerar friskluft i avgaserna för att reducera nivåerna på HC- och CO-gaserna vid kallstarter (innan katalystorn kommit igång).

Det säger ingenting om HUR man gör för att få in den här luften.

Det troligtvis vanligaste är att ha en luftpump som pumpar in luften. Detta är vad jag har (855 -96, B5254S, Motronic 4.4) och vad trådskaparen har med största sannolikhet också.

En annan variant är något som kom i slutet av 60-talet vill jag minnas och marknadsfördes som Pulse Air. Där finns ingen pump utan man använder sig det luftundertryck som bildas efter varje avgaspuls för att på så sätt suga in sig frisk luft. Det är ett sådant system som sitter på min BMW E30 323i -85 till exempel.

Man har aldrig båda lösningarna samtidigt, dvs både luftpump och pulse air, man väljer en av dem.

Jag har själv felsökt mitt sekundära luftsystem (i samband med felsökning om misständning). Man vill ju inte att den vakuumstyrda ventilen vid grenröret ska stå halvt öppen hela tiden. Gör som *pettson* skriver för att snabbt undersöka saken.
Ett ännu bättre test är att verkligen prova ventilen med motorn igång. Du tar över kontrollen av den vakuumstyrda ventilen på grenröret helt enkelt.
Lossa slangen vid vakuumpumpen (den som går från vakuumpumpen till den vakuumstyrda ventilen vid grenröret).
Lossa även vakuumslangen mellan vakuumställbrytaren och vakuumventilen (vid vakuumställbrytaren).
Starta motorn.
Nu ska ventilen vara stängd och du ska inte känna något utblås ur slangen eller några avgaser.
Koppla nu den lossade vakuumslangen till ett ledigt uttag till vakuumträdet på insuget (motorn kommer att gå lite illa precis när du tar loss pluggen och sätter dit vakuumslangen då den kommer att suga tjuvluft).
Nu ska ventilen vara i öppet läge.
Känn med handen att det är luftflöde och att det även ska lukta avgaser (du kommer att höra skillnad också).
Ta bort vakuumslangen (och sätt tillbaka pluggen på vakuumträdet) igen och dubbelkolla att ventilen stängdes korrekt.

Här finns lite info om hur systemet fungerar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=103750

Tänk på en sak!
Om motorn är mellan -12 och +35 grader C när du startar den, så kommer motorstyrsystemet att öppna den vakuumstyrda ventilen vid grenröret 20 sekunder efter motorstart. Därefter är det aktiverat 60-100 sekunder (fast aldrig längre) beroende på motortemperatur.
Så förväxla inte denna normala procedur med att ventilen har fastnat i öppet läge! Vill du vara säker så starta motorn och vänta minst 2 minuter så ska hela systemet vara avaktiverat.
Vill du så kan du faktiskt lyssna på när systemet aktiveras och avaktiveras (själv provat detta), starta motorn och kvickt ut i motorutrymmet och sätt spetsen på en mejsel på reläet som styr vakuumslangen (sitter därframme bland elfläktreläet) så kan du höra när det klickar till och aktiveras och efter ett tag klickar det till igen och då är systemet avaktiverat.
av M52TU
Lucif3r skrev:Kassa tänddelar märks bäst på lägre varv, alltså precis tvärtemot vad OP upplever. Att sen häva ur sig något så dumt som "pirat är för dåligt" visar bara hur stort ditt kunnande är inom ämnet....

Förövrigt tycker jag det låter som bilen kväver sig själv. Det låter absolut inte som några misstädningar iaf.

Eftersom du nu sågat någon annan ganska brutalt är jag nu väldigt nyfiken på vad "kväver sig själv" är?

Du kan kanske också förklara vad skillnaden mellan "kväver sig själv" och misständer är?
av bjn
Hasse53 skrev:Trolgtvis dålig gnista. När motorn blir varm magrar bränsleinsprutningen ut bränsle/luftblandningen vilket ökar kraven på bra gnista. Kolla fördelarlock/arm, det brukar se fördj-ligt ut, byt ut till bosch orginal vid behov(pirat är för dåligt). Kolla sedan stift, kablar, spole i nämnd ordning.

Tack!
Du hade helt rätt. I fördelarlocket var kopparstiften helt grönärgade, samt svarta av kol. På fördelararmen hade det växt ut en "pigg" av kol på den. Nu går bilen fint!
av *pettson*
Den anledningen gör mej mycket nyfiken.
Hur bilen kan kväva sej själv när den är varm på grund av tänddelar?
Förlåt men det gäckar mej totalt då bilen borde varit svårstartad kall och gått rejält dåligt kall?
Så har någon lösningen på det så läer jag tacksamt in det.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw