Vill bara påpeka ett par små detaljer för att undvika missförstånd.
Sekundärluftsystem är ett samlingsnamn för ett system som injicerar friskluft i avgaserna för att reducera nivåerna på HC- och CO-gaserna vid kallstarter (innan katalystorn kommit igång).
Det säger ingenting om HUR man gör för att få in den här luften.
Det troligtvis vanligaste är att ha en luftpump som pumpar in luften. Detta är vad jag har (855 -96, B5254S, Motronic 4.4) och vad trådskaparen har med största sannolikhet också.
En annan variant är något som kom i slutet av 60-talet vill jag minnas och marknadsfördes som Pulse Air. Där finns ingen pump utan man använder sig det luftundertryck som bildas efter varje avgaspuls för att på så sätt suga in sig frisk luft. Det är ett sådant system som sitter på min BMW E30 323i -85 till exempel.
Man har aldrig båda lösningarna samtidigt, dvs både luftpump och pulse air, man väljer en av dem.
Jag har själv felsökt mitt sekundära luftsystem (i samband med felsökning om misständning). Man vill ju inte att den vakuumstyrda ventilen vid grenröret ska stå halvt öppen hela tiden. Gör som *pettson* skriver för att snabbt undersöka saken.
Ett ännu bättre test är att verkligen prova ventilen med motorn igång. Du tar över kontrollen av den vakuumstyrda ventilen på grenröret helt enkelt.
Lossa slangen vid vakuumpumpen (den som går från vakuumpumpen till den vakuumstyrda ventilen vid grenröret).
Lossa även vakuumslangen mellan vakuumställbrytaren och vakuumventilen (vid vakuumställbrytaren).
Starta motorn.
Nu ska ventilen vara stängd och du ska inte känna något utblås ur slangen eller några avgaser.
Koppla nu den lossade vakuumslangen till ett ledigt uttag till vakuumträdet på insuget (motorn kommer att gå lite illa precis när du tar loss pluggen och sätter dit vakuumslangen då den kommer att suga tjuvluft).
Nu ska ventilen vara i öppet läge.
Känn med handen att det är luftflöde och att det även ska lukta avgaser (du kommer att höra skillnad också).
Ta bort vakuumslangen (och sätt tillbaka pluggen på vakuumträdet) igen och dubbelkolla att ventilen stängdes korrekt.
Här finns lite info om hur systemet fungerar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=103750
Tänk på en sak!
Om motorn är mellan -12 och +35 grader C när du startar den, så kommer motorstyrsystemet att öppna den vakuumstyrda ventilen vid grenröret 20 sekunder efter motorstart. Därefter är det aktiverat 60-100 sekunder (fast aldrig längre) beroende på motortemperatur.
Så förväxla inte denna normala procedur med att ventilen har fastnat i öppet läge! Vill du vara säker så starta motorn och vänta minst 2 minuter så ska hela systemet vara avaktiverat.
Vill du så kan du faktiskt lyssna på när systemet aktiveras och avaktiveras (själv provat detta), starta motorn och kvickt ut i motorutrymmet och sätt spetsen på en mejsel på reläet som styr vakuumslangen (sitter därframme bland elfläktreläet) så kan du höra när det klickar till och aktiveras och efter ett tag klickar det till igen och då är systemet avaktiverat.