Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
Hej! Försöker fixa upp bilen inför besiktningen och skulle ge mig på att justera handbromsen.

Till och börja med tar den redan bra på höger bakhjul, men på vänster är det ingen broms alls.
Justerade på justerhjulet på vänster bak. Skruvade upp hjulet så att det låser sig helt, och sen ett steg bak så att det rullar helt fritt. Ska det vara så?

Efter det så tar fortfarande inte handbromsen någonting på vänster bak. Provade att spänna vajern och släppa på höger bak, men det kommer aldrig någon bromskraft på vänster.

Vad är fel? //Naikon
har du demontera skivan o kollat att de ens finns belägg kvar? kollat så vajrarna rör sig fritt fram o tillbaka? kollat att all mekanik rör sig o inte är fastrostat inne vid backarna?
av *pettson*
Du har två möjliga fel.

1/ du saknar material på en back och därmed tar det inte. Då är byte av backar lösningen.
2/ du har gjort totalt fel och får börja om, samt göra rätt.
av Kena
*pettson* skrev:Du har två möjliga fel.

1/ du saknar material på en back och därmed tar det inte. Då är byte av backar lösningen.
...eller 3/en vajer som sitter fast, kolla så höljet är helt.
Kolla också armen som trycker ut backarna, har visst hänt att de nöts där de ligger mot backarna.
av Naikon
darkien skrev:har du demontera skivan o kollat att de ens finns belägg kvar? kollat så vajrarna rör sig fritt fram o tillbaka? kollat att all mekanik rör sig o inte är fastrostat inne vid backarna?
Alltså, skivan låser ju sig jättebra när man justerar den på skruven. Hur kollar man så vajern rör sig?

1. Hjulet låser ju sig när jag justerar på skruven, kan det fortfarande vara så att en backarna inte fungerar då?
2. Är ganska säker på att jag gjort rätt. Justerat på hjulet så att skivan låser sig, sen räcker det med ett steg tillbaka så rullar skivan helt fritt.
Provar att dra åt handbromsen men den rullar fortfarande fritt. Oavsett hur mycket jag sen spänner handbromsen så händer det ingenting.

Kena skrev:

...eller 3/en vajer som sitter fast, kolla så höljet är helt.
Kolla också armen som trycker ut backarna, har visst hänt att de nöts där de ligger mot backarna.
Är det en vajer för varje sida? För i så fall skulle jag kunna tänka mig att det är något med vajern till vänster... hur hittar man felet? Kan ingenting om handbromsvajrarna...
taxi skrev:Så du har ingen p-broms på samma hjul där ABS bråkar också? Nu börjar jag bli nyfiken :D
Hehe, roligt att du börjar bli nyfiken. Själv börjar jag bli ganska trött på det här, trodde det skulle bli en enkel besiktning men det känns som att det bara kommer nya saker hela tiden. Tror du det finns något samband till P-bromsen och att ABS:en bråkar på samma hjul?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]