Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swedbank
tjenare! Går i tankar på 800serien, när dom börjar bli billiga vid inköp+delar kan en fattig student som mig åka detta:D rätt pålitliga bilar vad jag hört!

Jag åker mest själv, eller har med mig kompisar. brukar inte ha med mig så värst mycket saker. Och lite osäker på om jag ska satsa på en 850 (854) eller en 855a.. Finns det något specifik nack eller fördel med kombi , eller sedanen? alltså bränslemässigt osv.

Sen motor frågan.. Ska man satsa på en 144hästars, eller 170hästars?

Går 144, eller 170billigast i bränslekostnad?

Sen när jag ändså är igång, kan jag passa på att fråga; någon speciell års.modell jag ska undvika? :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kombi är mycket mer praktiskt. Man vet aldrig när, hur eller varför man kan behöva det extra utrymmet. Men det är väl en smaksak. Jag åker kombi då jag gillar utseendet på V70(855)-baken, samt att utrymmet är fint att ha :)
Bränslekostnad mellan kombi/sedan är knappast märkbar. Någon centiliter i bästa fall.

Alla övriga 5-cyl vitblockare går billigare än GLT'n. GLT'n är extremt törstig... Dessutom upplevs 144'an piggare än GLT'n, då vridet ligger betydligt tidigare i registret(mindre varvning=mindre förbrukning).

Personligen tycker jag du ska skaffa en -95a eller nyare(-94 om det är en T5a), då dom ser betydligt syggare ut än dom tidigare. Men även det är väl en smaksak.
av swedbank
Lucif3r skrev:Kombi är mycket mer praktiskt. Man vet aldrig när, hur eller varför man kan behöva det extra utrymmet. Men det är väl en smaksak. Jag åker kombi då jag gillar utseendet på V70(855)-baken, samt att utrymmet är fint att ha :)
Bränslekostnad mellan kombi/sedan är knappast märkbar. Någon centiliter i bästa fall.

Alla övriga 5-cyl vitblockare går billigare än GLT'n. GLT'n är extremt törstig... Dessutom upplevs 144'an piggare än GLT'n, då vridet ligger betydligt tidigare i registret(mindre varvning=mindre förbrukning).

Personligen tycker jag du ska skaffa en -95a eller nyare(-94 om det är en T5a), då dom ser betydligt syggare ut än dom tidigare. Men även det är väl en smaksak.
ahaa tack! så dendär 144hk hästarn är alltså snålare än 170hästarn? kanske ska satsa på en 144hästare då.

Hitta 2 jag blev lite sugen på.. Men får se hur det blir ..
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_85 ... 3.htm?aw=1
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_85 ... 2.htm?aw=1

lite mer sögen på bil nr2. men den hade så ful inredning :P

en annan fråga; vet du om skinnklädseln kom något speciellt år? :) mest sugen på halvskinn...
av BjarneJ
Personligen kan jag rekommendera AWD modellerna. Helt enkelt på grund av det är en suverän vinterbil. Nackdelen är att de är relativt dyra i skatt samt lite törstiga, runt 1 l/mil Tror att det endast finns med 193 hk motor som minsta alternativ.
Satsa under alla omständigheter på en kombi dvs en 855 Det är bättre att ha för mycket plats än för lite (D)
Senast redigerad av 1 BjarneJ, redigerad totalt 0 gånger.
av Naikon
Jag har fått intrycket att 144 hästarn är i princip precis lika bränslesnål som 170 hästarn. Om du kör i normalt tempo tror jag inte att det skiljer sig i förbrukning alls.
Användarvisningsbild
av Nexus
Köper man en bil för runt 5000 får man inte ha stora krav och räkna med den kan bli kostsam reparera när som hellst.....
Nr 1 kan fetglömma det kostar 300:- reparera ac
Användarvisningsbild
av taxi
Fast smaken är som den bekanta baken, jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra nåt annat än en GLT, den varvar fint och piggt och låter såååå underbart! Finns inget bättre än när den perfekta omkörningen närmar sig och man växlar ner, börjar på 3000 varv och två sekunder senare är man på 6500 varv och omkörningen är klar för länge sedan :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
taxi skrev:... börjar på 3000 varv och två sekunder senare är man på 6500 varv och omkörningen är klar för länge sedan :D
Jo, det är precis det som är problemet med GLT - man lär varva 'skiten' ur dom innan det händer något. Och det är ju knappast en nyhet att högre varv = högre förbrukning.
Kraften du får vid 3k får 144an strax över 2k, eller 2.5k. Betydligt lägre i registret iaf. Och det för många, inkl mig själv ska jag säga, är något dom föredrar vid vardaglig körning.

AWD är väl inget att rekommendera till en som har det snålt ställt. Finns ju några extra, dyra, saker som kan gå sönder, t ex viscon, vinkelväxeln, eller turbon. Inget utav dom är billigt att åtgärda. Sen är dom väl rätt mycket dyrare att försäkra, speciellt för dom yngre?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw