Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bokossa
Hej mitt tändningslås håller på att lägga av. Har bara en nyckel till det så jag skulle vilja ha ett nytt med två nycklar.
Bilen är en s70 97års modell. Har kollat med volvo, dom vill ha 5500kr för tändningslås och en nyckel.
Har hittat lite begagnade tändningslås med två nycklar. Vet att det blir separata nycklar till detta tändningslås i så fall.
Vad behöver inhandlas för att få igång bilen? Måste bilen till volvo efter bytet för att omkodas?! Kan dom göra det? Vill dom
Göra det när dom inte sålt prylarna. Tacksam för svar. Mvh
Användarvisningsbild
av SvenB
Klart att de kan koda om bilen med ditt "nya" lås. Men du får ställa dig frågan hur mycket du kommer att spara. De tar nog lite extra för att de inte får sälja låset, och vad kostar det att transportera bilen till verkstaden. Hur tänkte du få dit den, bärgning :?: :D
Det sitter ett chip i nyckeln som är kodat till bilen. Utan det chippet startar inte bilen. Förutom chippet är det ingen skillnad på tändningslåset jämnfört med något annat, det är bara en nyckel och ett lås.

Skaffar du ett begagnat lås måste du även ha nyckel till det låset, samt måste lösa det där med chippet i gamla nyckeln. Chippet i nyckeln är INTE parat med själva tändningslåset, utan det sitter en antennring runt tändningslåset som läser av chippet och skickar vidare till styrboxen, som i sin tur avgör om det är rätt nyckel eller ej.

För att få 2 fristående, fungerande nycklar med bibehållen startspärr måste du få nycklarna inkodade i styrboxen.
Jag vet dock inte om det går att programera 2 olika nycklar till samma styrbox, eller om nycklarna måste ha likadana chip...
Volvo brukar f.ö. vara väldigt griniga med att programera in fjärrkontroller till larm om man inte köper ny hos dom, så jag tvivlar på att dom är mer glada över att koda begagnade nycklar.

Ett sätt för att slippa allt vad kodning heter är att plocka lås+nycklar+styrbox från en likadan bil som din(dvs samma årsmod. och samma motor), och byta allt det i din bil. Men det blir nog inte så mycket billigare i längden.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw