Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Hur byter jag högtalarsladdarna i fram och bakdörrarna på en 850 96a? Är det krångligt och vad tar det i tid ungefär?
Användarvisningsbild
av Nexus
Enklast är dra nya och det lär ta ett antal timmar: bort med alla dörrsidor, lister vid golvmattan, sen lossa kabelgenomföringen i samtliga dörrar mm mm
av Mattson
Men kan man inte vid kabelgenomföringen vid dörren koppla ihop dom gamla med nya sladdar och sedan bara dra så kommer dom ut i högtalarhåler så slipper man plocka ner dörrsidorna?du har inga bilder på hur de ser ut där kablarna går?
Användarvisningsbild
av Nexus

Du kan ju testa pejpa ihop ny och gammal kabel och dra.
Tycker du det är jobbigt lossa dörrsidorna så är nog jobbet dra nya kablar inget för dig...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nexus skrev:Tycker du det är jobbigt lossa dörrsidorna så är nog jobbet dra nya kablar inget för dig...

^ this.

Lossa dörrsidorna gör man ju på 10sek, det jävliga är ju just kabeldragningen eftersom man lär riva halva bilen och jävlas med genomföringen.

Ska du "klippa klistra" med dom gamla högtalarkablarna kan du likagärna skita i att byta kablar. En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk som man brukar säga, och som passar väldigt bra här.
av Mattson
Lucifer ja ska inte sätta ihop dom gamla med dom nya utan bara tejpat ihop dom för att dra igenom en ny kabel. OrginalkAblarna är ju världsfred klena. Kan det hjälpa att koppla dom gamla tunna via ett slutsteg eller gör det ingen skillnad för dom gamla är så tunna?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror väl på vilken ljudklass vi talar om. Orginalkablarna hänger med rätt så länge. Det enda är att man förlorar lite effekt på vägen. Hurvida det är märkbart eller inte beror helt på lyssnaren, kvaliteen på högtalarna och kvaliteen på slutsteget.

Ska du bara driva dom via stereon så lär du inte märka någon skillnad öht.
Användarvisningsbild
av Nexus
Nya högtalare gör mera nytta än kablar. Fast jag märkte faktiskt skillnad på en bil för många år sedan då jag drog grova kablar till ett par 6X9 i hatthyllan. Drevs bara av stereon.
av Mattson
Jag har satt in nya mutanthögtalare och dom ska de vara mer drag i än vad det är. Frågan är om det gör skillnad att montera dit ett ok mds slutsteg som jag har för högtalarsladdarna är ju tunna som sytrådar. Som skall kunna drivas ok med bara cd spelaren men sladdarna är ju nog för klena
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo, i vissa bilar under vissa omständigheter kan det höras skillnad på, ibland stor. Men eftersom vi diskuterar 85x70 här så utgick jag givetvis från orginalkablaget i just 85x70(samt 940, körde orginalkablage rätt länge i den) :P

Sen finns det ju andra orsaker till att nytt kablage kan ge bättre ljud, t ex kan orginalkablaget ha varit skadat, ärgat, dåligt isolerat(tagit emot störningar av andra saker) osv osv, men då är det inte just grovleken som gör skillnad, utan att kablaget är helt och friskt :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw