Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PoppaDread
Troligen behöver jag byta spjällhus på min V70 Classic -00 . Har hittat en lirare som säljer ett bättre begagnat på blocket men är osäker om det passar.
Han ska skicka serienumret ikväll men vart kan jag vända mig med det? Alltså vem kan svara på om det passar utifrån serienumret??
av PoppaDread
Nexus skrev:Hur kan han veta skicket på spjällhuset utan öppna det? Är ju som köpa grisen i säcken.
Jo visst.. Enligt säljaren så har det gått 100 mil. Förutsatt att det är sant så bör det vara i gott skick. Alternativet är ett renoverat som kostar mer än dubbelt så mycket.
Om jag vet att det passar så minskar ju risker att det blir piss iaf..
av PoppaDread
Nexus skrev:ring volvo fråga..
Hjälpte föga att ringa Volvo tyvärr. De rekommenderade inte att använda Marelli spjällhis i huvud taget utan endast Bosch som de sedan började använda. Oavsett de uppgifter (se bild) jag gav så fick jag inget svar om det passade.
Hur har ni på forumet gjort när ni bytt spjällhus?? Vad jag förstår så är detta inget ovanligt problem på något äldre Volvo när de närmar sig 16000 mil.
Ni som bytt vet ni vilka modeller och år som har samma spjällhus??? Någon som med hjälp av bilden kan svara på om det passar min V70 Classic -00 ??
Bilagor
image.jpg
Etikett på den spjällhus jag tänkt köpa.
image.jpg (1.62 MiB) Visad 603 gånger
av SubMarine
9186793 är artikelnumret så vitt jag vet. Hade samma artikelnummer på mitt gasspjäll med B5254T-motorn. Vilken motor har du?

Det luriga är att gasspjäll med samma artikelnummer på etiketten kan ha olika mjukvara. I och med att diagnosen har förändrats under åren för att fördröja problemet med att bilen går in i limp-home så kan du få problem om du sätter in ett spjällhus med en mjukvara som ej är kompatibel med din ECM-mjukvara. Dock ska det gå att ladda in ny mjukvara hos volvo-återförsäljaren i det fallet, men det kostar ju också en slant.

La in en bild på ettiketten på mitt spjällhus som referens.

Edit: I och med att du vet artikelnumret på hans spjällhus så kan du ju kolla på etiketten på ditt och se om ni har samma artikelnummer iaf.
Bilagor
DSCF3306 (Small).JPG
DSCF3306 (Small).JPG (53.83 KiB) Visad 600 gånger
Användarvisningsbild
av Nexus
Mitt nya spjäll som byttes på volvo är oxå av märket marelli. Fast det nya har gul etikett.
Min V70 hade rullat runt 16000 mil och de sa även till mig att runt 16000 mil är det vanligt de börjar ge upp.
Jag skulle aldrig våga köpa ett med silver ettikett om det inte är renoverat med kvitto.
Kul att volvo säger man inte ska använda marelli när de själva monterar de :-O)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw