Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
Inte ett problem direkt men likväl ett irritationsmoment, hur ska domkraften sitta fast på en Volvo 855 (gissar det är samma på alla 850's)?

Enligt texten på domkraften så skall remmen gå igenom dess metallögla, så den måste isåfall ligga i princip ovanpå fälgen. Vilket jag inte får ihop.

Någon som har en bild på hur det ska se ut?

Eller kan det vara så att alla kom med ett reservhjul med stålfälg och där passar det att lägga domkraften ovanpå (mitt nuvarande reservhjul har lättmetallfälg)?
Användarvisningsbild
av taxi
Min domkraft passar bra i lättmetallfälg (som jag har nu), och mindre bra i stålfälg. :shock:
av bmwslangen
Intressant. Nyfiken, kan du lägga upp bild på hur det ska sitta fast isåfall?

På domkraften finns några ledtrådar hur det ska sitta, men får inte ihop det.
Det finns bland annat två gummikuddar som uppenbarligen ska ligga an mot något.
Samt att spännremmen skall genom öpnningen på den där vingmutterliknande saken.
Men får inte ihop hur allt passar ihop...
Användarvisningsbild
av taxi
Jag kan ta en bild senare om ingen hinner före.
Men vi verkar ha olika modeller, min skruvas fast i ett av bulthålen och sitter som berget. Har med mycket möda fått fast den i en stålfälg också men det såg inte riktigt rätt ut..
av bmwslangen
Ja, då har vi nog helt olika konstruktioner. Märkligt, jag har ju en 855 -96 så man tycker det borde vara samma.

Kom på att det vore en bra idé om jag själv la upp bilder på hur det ser ut på just min bil - gör det ikväll.
av bmwslangen
Jupps, precis samma som min. Blev inga bilder igår, ska försöka hinna med ikväll.

Kom också på att de där två gummihållarna var såklart för "fälgpinnen". Fälgkors känns som ett lite överambitiöst ord då det bara är en pinne :-)

Det är alltså genom öppningen i mässingsvingmuttern som Volvo säger att spännbandet ska gå igenom.

Så hur fasiken ska domkraften vara placerad!?!
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har inget spännband till just domkraften, den sitter stenhårt i fälgen med mässingvingmuttern.
av bmwslangen
Var Volvo som tyckte man skulle ha spännbandet genom vingmuttern, men som du säger så borde skruv+vingmutter låsa fast den tillräckligt bra.

Men du antar jag du har fälgen "uppochner" i baljan, dvs utsidan nedåt i baljan och domkraften fastskruvad i ett av hjulskruvshålen - eller?

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]