Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Själva turbon är det väl ingen skillnad på, den jobbar ju likadant på både bensin och diesel - dvs använder avgaserna för att snurra och jobba upp ett övertryck.

Det som kan skilja är flänsarna till grenrör och downpipe, framförallt downpipe.
av alan
Jo det kan jag vara med på men men det var den sista biten jag tänkte på om den passar rakt av har hört att det skall sitta t3 fläns på min bil?
av *pettson*
Gör så att du tittar på dom två och se om du hittar ens EN likhet?
Det räcker inte med att anslutningsflänset passar. Det vore en fördel om allt annat passar?
ÄR din dieselturbo vattenkyld? Ligger anslutningar till vatten och oljetryck på samma ställe? Ligger avrinningen ur turbon på samma ställe?
Ser anslutningarna på in och utsida ur turbon likadana ut?

Du har en KKK K14 och tänkte lite enkelt kasta in en av ett av varianten Mitsubishi TD04 16T (även om det är en kopia)?

Allt går med jobb.. Men det är ju en fråga om hur du tänkte det..
av Martinhellström
Jo, en sorts bromklossar och en typ av oljefilter passar väl på alla bilar, eller?
En turbo är dels en mekanisk applikation som skall passa men glöm inte dess funktion, dynamiken mellan kamrarna är avstämda dels för pulsernas längd och storlek, och dels för insugningsmängden och trycket.
Många tror felaktigt att det är flödet på avgaserna som driver turbon, när det egentligen är pulserna från varje cylinder som får den att rotera.
Om du får dit turbon rent mekaniskt, kommer den inte fungera som önskat.
av M52TU
Martinhellström skrev:Jo, en sorts bromklossar och en typ av oljefilter passar väl på alla bilar, eller?
En turbo är dels en mekanisk applikation som skall passa men glöm inte dess funktion, dynamiken mellan kamrarna är avstämda dels för pulsernas längd och storlek, och dels för insugningsmängden och trycket.
Många tror felaktigt att det är flödet på avgaserna som driver turbon, när det egentligen är pulserna från varje cylinder som får den att rotera.
En turbin kräver inget pulserande flöde för att fungera. Tror du mig inte kan du ta en snabb kik på youtube, finns massor av fina exempel.

I övrigt prickade du rätt.
av *pettson*
M52TU skrev:
Martinhellström skrev:Jo, en sorts bromklossar och en typ av oljefilter passar väl på alla bilar, eller?
En turbin kräver inget pulserande flöde för att fungera. Tror du mig inte kan du ta en snabb kik på youtube, finns massor av fina exempel.

Tror du missuppfattat lite.. ALLA bilar har ett pulserande flöde. Sen är det mer eller mindre uträknat för att pulsladda. Det hela hänger på hur effektiv spool up du önskar från bilen och naturligtvis på vilka varvtal turbon ska vara effektiv. Ju bättre prickning på pulserna ju effektivare är turbon. Kolvmotorer ger inga jämna jetströmmar i avgasväg.
Som du säger alla turbiner fungerar ändå, utan pulser. Det är korrekt, men alla turbiner är INTE effektiva när dom börjar få jobba. Hamnar du fel pulsmässigt kan du få en turbo som bara orkar ladda halva laddtrycket mot annars. Det finns värre saker som kan hända ioförsej, men det är inget vi behöver gå in på.
av M52TU
*pettson* skrev:
M52TU skrev:

Tror du missuppfattat lite.. ALLA bilar har ett pulserande flöde. Sen är det mer eller mindre uträknat för att pulsladda. Det hela hänger på hur effektiv spool up du önskar från bilen och naturligtvis på vilka varvtal turbon ska vara effektiv. Ju bättre prickning på pulserna ju effektivare är turbon. Kolvmotorer ger inga jämna jetströmmar i avgasväg.
Som du säger alla turbiner fungerar ändå, utan pulser. Det är korrekt, men alla turbiner är INTE effektiva när dom börjar få jobba. Hamnar du fel pulsmässigt kan du få en turbo som bara orkar ladda halva laddtrycket mot annars. Det finns värre saker som kan hända ioförsej, men det är inget vi behöver gå in på.
Nope. Det gjorde jag inte.

Jag rättade det felaktiga påstående att en turbin kräver pulser dör att fungera, jag påstod INTE att pulsationer inte har någon inverkan.

Vad menar du med "prickning"?

Det viktigaste är att separera avgaspulser så att de ej släcker ut varandra.
av alan
Så om jag tolkar er rätt så är det bara en turbo från en annan 2.5 tdi som passar rakt av. Sen vet jag inte om jag köper era pulser. För en turbo som börjat ladda lär snurra med konstant vartal och lär knappast följa några pulser? Låter väldigt konstigt. Sen att om man byter turbo till en större lller mindre så far man andra egenskaper då en mindre är mer lätt driven medans en större turbo orkar blåsa mer osv...
Det finns turbo agregat som som inte drivs av kolvmotorer som fungerar hur bra som helst.
av M52TU
alan skrev:Så om jag tolkar er rätt så är det bara en turbo från en annan 2.5 tdi som passar rakt av. Sen vet jag inte om jag köper era pulser. För en turbo som börjat ladda lär snurra med konstant vartal och lär knappast följa några pulser? Låter väldigt konstigt. Sen att om man byter turbo till en större lller mindre så far man andra egenskaper då en mindre är mer lätt driven medans en större turbo orkar blåsa mer osv...
Det finns turbo agregat som som inte drivs av kolvmotorer som fungerar hur bra som helst.
Man KAN dra nytta av den kinesiska energin i avgaspulserna. Det är inget måste.

Ska du hänga dit en turbo som ursprungligen är tänkt att användas på en helt annan motor bör du börja med att studera kompressordiagrammet för din kandidat och jämföra det med din nuvarande turbo.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]