Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#830672
Hej!

Jag har sökt runt på forumet om mitt problem men inte hittat någon som haft liknande än.

Häromkvällen när jag skulle åka ifrån jobbet så startar bilen som vanligt men efter någon sekund så
skjuter tomgången upp i skyn, ca 2-3 000 varv, låter bilen stå på tomgång en stund och efter kanske 15 sek
sjunker den till 1500.

Nåja det kanske lägger sig tänkte jag och började färdas hemåt, det jag märker av direkt är att kopplingen och gasen svarar
oerhört snabbt/rycker och oavsett växel så ligger varvtalen på onormalt höga nivåer.

Efter en stund så stängs hela bilen av så fort man släpper gasen/är i rullning samt ska sakta ner vid korsninar och dylikt. Får fort som fan
svänga av vid väggrenen och starta om bilen varpå den fungerar tills nästa gång jag saktar ner då stänger den av sig igen. Sjukt irriterande i
hög trafik...

Kan tillägga att när bilen stängs av vid körning så tänds varingslampan för batteriet och all el/belysning osv i bilen lägger av.

Kan det vara så enkelt som att batteriet gjort sitt och att det fixar sig genom att dra i ett nytt?

V70 -99 2.0, 122 HK
#830675
"Kan det vara så enkelt som att batteriet gjort sitt och att det fixar sig genom att dra i ett nytt? "
Skulle det ju kunna vara men låter mest som om du har smutsigt gasspjäll. Googla lite så hittar du hur man rengör det.
#830690
Vet inte riktigt vad. Kolla så batteriet är friskt (voltmätare) när en bil tappar ström så töms datorn på blandningen för bränsle och luft, vilket gör att den blir ork lös/dör och går konstigt detta upphör efter en tid vid tomgång och körning normalt. om batteriet är dåligt byt det sen om samma felet återkommer kontroller om generatorn laddar. Hade liknade problem med min 850 ang den dog när jag körde, men den ville bara dö när man körde på motorväg. Iallafall gick som en gris dessvärre hittade jag aldrig anledningen men den går som en klocka. Kolla alla kontakter så dom sitter i, kan också kolla jordningen om man vill dålig jordning kan också gör roliga elektronika fel.
Jag är inne på samma spår som Kena.
Här avlämnar jag till nån annan... Lycka till!
#830756
Det som adamp beskriver är något helt annat - det får varken bilen att dö eller rusa tomgången till 2-3000.
Dessutom fungerar en gammal -94a med Fenix system på ett helt annat sätt än en -99a med Motronic.

Eller förresten, vi kanske ska kontrollera här vilken motor du har... Vissa -99or har ju faktiskt den gamla...
Har du fördelarlock på den? Står det "DOCH"(DOHC?) eller "20 valve" på tändstiftskåpan?
#831036
Okej! Jag ska gå ut och titta vad det står ikväll!

För att underlätta så länakr jag en video jag spelade in för att underlätta, någon kanske känner igen prbolemet:
[youtube]pBEUQrBNoVQ[/youtube]
#831187
Har du tomgångsventil eller elektrisk gasspjäll? Jag skulle börja med att rengöra respektive och kolla så att spjällen rör sig lätt och utan motstånd. Att varningslamporna tänds när motorn stannar är ju för att nyckeln är i tändningsläget så det är inget konstigt med det.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw