Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare alla!

Köpte nyss en 850 GLT -97 som jag tyckte var ett fynd.Trevlig bil men lite men tyvärr lite att göra på. Tror jag kan fixa det mesta själv, förutom en sak.

Tyvärr har den en stor spricka i vindrutan som går från ena sidan till andra sidan, och jag vill verkligen byta rutan så fort som möjligt. Känns inte riktigt bekvämt att köra nu och är rädd för att den ska krascha ihop under färd...
I alla fall, när jag köpte den tänkte jag att det var lugnt eftersom jag läst att trafikförsäkringen ersätter vindrutor. Men tyvärr läste jag ju så klart fel, och vet nu i efterhand att det krävs halvförsäkring. Kan inte heller uppgradera till halvförsäkring då de måste inspektera bilen först.

Hur skulle ni göra om var tvungna att byta vindrutan utan försäkringsbolaget hjälp? Är tyvärr inget alternativ att lämna in den till en av de stora glasmästarna som verkar ta typ 5-6000kr, nästan lika mycket som jag betalade för bilen...

Har läst runt lite, och har fått idéen om att köpa en begagnad vindruta och sen ringa runt lite till olika ställen och höra vad de tar för endast ett byte.
Vad tror ni om det? Vad skulle ni själva gjort? Känner ni någon i Göteborg som har en begagnad till salu kanske?

MVH Naikon
Nexus skrev:gör ett ägarbyte till någon bekant teckna halvförsäkring byt rutan sen gör ägarbyte igen :P
Är det så att de bara inspekterar när man byter från trafik till halvförsäkring? Och inte när man köper halvförsäkring direkt? Ser de inte att man sålt den och köpt den igen med bara någon dags mellanrum...?
Har aldrig varit med om att någon inspekterat mina bilar då jag byter f-bolag.Byter bolag 1 ggn om året om jag hittar någon med bättre pris och samma eller bättre villkor.
Vänta någon månad eller 2 med skriva tillbaka bilen på dig då.....
Ska du lämna in och har med egen beg ruta så lär det säkert kosta dig i slutändan 3-4000 skulle jag tippa på. Självrisken brukar ju ligga på 1500-1700.
Du bör ju kanske inte åka till glasmästaren 1 a dagen på nya f-bolaget utan tänk efter lite :wink:
Att byta vindrutan är ingen större sak då den är limmat.
Att demontera/avlägsna den gamla kräver endast pianotråd och kylspray och ett par träpinnar att linda tråden kring.Limmet - som ligger i form av en rulle - köpas på Volvo då det inte är någon större idé att använda annat än Volvos originallim.

Jag har på en tidigare bil bytt från halvfrsäkring till helförsäkring och det enda försäkringsbolaget krävde/ rekommenderade var att jag tog kort på bilen från alla tänkbara vinklar för att undvika senare diskussioner om ev. uppkommen skada.
Tack för svaren, dock orkar jag inte med att hålla på att fiffla med försäkringsbolaget.

Fått en offert på 1000kr inkl lim hos en glasmästare i Göteborg.
Nu gäller det bara att få tag i en vindruta (ny eller begagnad) inklusive den viktiga listen som ska sitta där uppe.
Någon som vet billigaste och bästa sättet? Kanske känner nån i Götet som har en till salu?

Undrar också hur man gör med transporten, man slänger väl inte gärna in den i baksätet? Hyra en kärra och försöka bädda in den i?

MVH
Naikon skrev:Tack för svaren, dock orkar jag inte med att hålla på att fiffla med försäkringsbolaget.

Fått en offert på 1000kr inkl lim hos en glasmästare i Göteborg.
Nu gäller det bara att få tag i en vindruta (ny eller begagnad) inklusive den viktiga listen som ska sitta där uppe.
Någon som vet billigaste och bästa sättet? Kanske känner nån i Götet som har en till salu?

Undrar också hur man gör med transporten, man slänger väl inte gärna in den i baksätet? Hyra en kärra och försöka bädda in den i?

MVH
En säljare på blocket tar 350 kr för frakt och då är det ju smart att beställa rutan direkt till glasmästaren. Om det inte kostar mer än 2600 - 2950 kr för byte av frontruta är det ju absolut ingen poäng att betala dyrt för halvförsäkring... En 850 eller gammal v70 är ju inte speciellt stöldbegärlig.

Har du namnet på glasmästaren? Man vet aldrig när rutan spricker...
Om du har en Returbilen i närheten kan du åka och plocka ur den själv. Alternativt kan du söka på www bildelsbasen.se där du slipper göra jobbat och dessutom får den hemskickat, men Returbilen är billigare..
Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]

230fk går snålt

Nu har jag kollat sladdarna och upptäkt en sk[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]